Sebateam in English Sebateamin kotisivut Suomeksi  
NaviLeft Tuoreimmat uutisemme Sebastian Lindholm Emil Lindholm Axel Lindholm Kilpailukalustomme Parhaimmat rallikuvamme TV-tuotantoamme Elämykselliset asiakastilaisuutemme Kumppaneitamme Ota yhteyttä ja kannusta meitä NaviRight
TableTop
 
Tuoreimmat uutisemme
 
28.1.2017 - Emil Lindholm ylsi uransa avausvoittoon SM3-luokassa

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Peugeot 208 R2:lla kilpailevat Emil Lindholm ja Tomi Tuominen ovat voittaneet ralli SM-sarjan avausosakilpailussa etuvetoisten SM3-luokan Rovaniemellä. Arctic Lapland -rallissa saavutettu SM-luokkavoitto oli Keski-Euroopan moottoriradoilla viime vuodet kilpailleelle Lindholmille uran ensimmäinen rallin SM-tasolta. Rata-autoilun puolella SM-tason ykköstiloja Lindholmilla on viisi.

Lindholm hallitsi ja johti SM3-luokkaa lähdöstä maaliin. Ykköstila Arctic Lapland -rallista oli Lindholmin perheelle toinen, sillä Emilin isä Sebastian Lindholm voitti silloisen Tunturirallin yleiskilpailun vuonna 1995.

- Pitkä päivä ja hienoja pätkiä, joilla sai nautiskella ajamisesta. Ajaminen onnistui hyvin, ei mitään tilanteita missään. Pitkät pätkät olivat haastavia ja kaikkea olisi voinut tietysti tapahtua. Mutta oli tämä kisa kyllä mukavaa kurvailua lähdöstä maaliin. Arctic Lapland -rallin yleiskilpailun voitosta ja siihen tarvittavasta kalustosta voi vain haaveilla, Lindholm hymyili maalissa.

Lindholm ajoi edellisen kerran rallia viime vuoden maaliskuussa. Inkoolaisen vieressä istunut kokenut kartanlukija Tomi Tuominen kehui nuoren ajajalupauksen otteita.

- Emil on urheilija, sen huomasin vierestä heti. Hän kuuntelee nuottia ja ajaa juuri sen mukaisesti, ja hän pystyy ajamaan huipputasolla lähdöstä maaliin. Jos tarvitsee ajamista rauhoittaa, hän tekee niin. Kertaankaan ei tarvinnut vieressä ajatella, että ”onkohan tämä asia nyt hanskassa vain ei”. Notkahduksia ei tullut kertaakaan. Erittäin kypsä ja ammattimainen suoritus, Tuominen kehui kuljettajaansa.

Lindholm osallistuu talven kolmeen SM-ralliin, jonka jälkeen kesän kaksi ensimmäistä SM-rallia jää rata-autoilukiireiden takia häneltä väliin.

- Pidän rallista ja sen luonteesta todella paljon, kuten myös rata-autoilusta, jossa kamppailut sijoituksista ovat lajin suola. Lajien välillä en ole tehnyt valintaani. Se on selvä, että tänä talvena ajan tosissani rallia. Näiden EK- ja nuottikilometrien jälkeen on mukava lähteä jatkamaan kautta Mikkeliin, Lindholm maalissa.

Ralli SM-sarjan seuraava osakilpailu SM Vaakuna-ralli ajetaan 17.-17. helmikuuta Mikkelissä.

SM3-luokan lopputulokset, SM Arctic Lapland ralli, Rovaniemi
1. Emil Lindholm - Tomi Tuominen Peugeot 208 R2 2:20:46,8
2. Anssi Rytkönen - Rami Suorsa Peugeot 208 R2 + 1:23,4
3. Jussi Lindberg - Toni Nuikka Renault R2 + 3:39,8


20.2.2017 - Mikkelin SM-rallissa Emil Lindholm vankisti asemiaan Ralli SM -sarjan Tulevaisuuden Tähti -kilpailussa

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Rallin SM-sarja toisen osakilpailun myötä myös kamppailu Tulevaisuuden Tähti -kilpailussa jatkui Mikkelin SM Vaakuna-Rallissa. SM3-luokan enintään 25-vuotiaiden kuljettajien välisessä kamppailussa Emil Lindholm piti kartanlukijansa Tomi Tuomisen kanssa toiseksi nopeinta vauhtia ja siten vahvisti asemiaan pääsystä Suomen MM-ralliin.

Tammikuisessa kilpailukauden SM-avauksessa Rovaniemellä luokkansa ykköseksi ajanut Lindholm kävi tiukan sekuntiottelun ryhmän voitosta vuoden 2015 Tulevaisuuden Tähti kilpailun voittaneen Jari Huttusen kanssa. Maalissa ero Huttusen hyväksi oli 10,4 sekuntia. Kolmanneksi kiireisintä vauhtia piti Henrik Pietarinen.

Lindholm alleviivasi rallin maalissa Tulevaisuuden Tähti -kilpailun tärkeyttä.

- Vastaava kilvanajo oli minulle uusi tilanne rallissa. Ollaan tietysti aiemminkin yritetty, mutta emme päässeet maaliin asti. Koko rallin sai puristaa, mutta toki emme hullutelleet missään vaiheessa. Viimeisellä EK:lla ajoin yhden risteyksen pitkäksi. Se oli oma erhe, vauhtia oli vain liikaa. Ehkä olisin voinut pelastaa tilanteen käsijarrua käyttämällä, mutta päätin pelata varman päälle ja hakea uutta vauhtia peruutusvaihteen kautta, Lindholm hymyili maalissa.

Tulevaisuuden Tähti -hankkeen pääpalkintona voittajalle tarjotaan osallistuminen Neste Ralliin, joka ajetaan tuttuun tapaan Jyväskylässä ja Keski-Suomen sorateillä heinäkuun 27.-30. päivä. Tulevaisuuden Tähti pääsee näyttämään taitojaan Suomen MM-rallin sorateillä täydellisellä kilpailupaketilla, sisältäen ralliauton ja huoltokokonaisuuden. Lindholm tietää mitä osa-aluetta pitää kehittää ennen talven huipentavaa osakilpailua.

- Nämä ovat erittäin tärkeät pisteet. Tulevaisuuden Tähti -kisa on minulle kauden päätavoite ja siksi on tärkeä sijoittua viiden ensimmäisen SM-rallin jälkeen pisteissä viiden parhaan joukkoon, Lindholm kertoi.

- Tosin ennen Tahko SM-rallia pitää harjoitella nuotitusta lisää. Tunnen epävarmuutta omia nuottejani kohtaan ja siksi en uskalla ajaa limitillä. Mutta kun jollain tapaa pystyin vastaamaan Huttusen (Jari) vauhtiin niin olen tyytyväinen. Tästä on hyvä jatkaa Tahkolle, Lindholm summasi.

Talvikauden kolmas ja viimeinen rallin SM-osakilpailu Tahko SM-ralli kilpaillaan 10.-11. maaliskuuta Kuopiossa.

Tuloksia, SM Vaakuna-ralli 2017, Mikkeli, SM3-luokan lopputulos:
1. Jari Huttunen - Antti Linnaketo, Opel Adam R2, 1:12:11,4
2. Emil Lindholm - Tomi Tuominen, Peugeot 208 R2, +10,4sek
3. Henrik Pietarinen - Juha Lummaa, Ford Fiesta R2, +1:20,5sek

11.3.2017 - Lindholm päätti SM3-luokan talvikauden voittoon Tahkolla

Highslide JS
 
Highslide JS
 
SM3-luokan piikkipaikalta Tahko SM-ralliin startannut Emil Lindholm ja Tomi Tuominen päättivät ralli SM-sarjan talvikauden vakuuttavaan voittoon Tahkolla. Kauden toinen ykköstila syntyi 22,7 sekunnin erolla toiseksi ajaneeseen Taisko Larioon.

Rallin alussa Lindholm oli hieman ajorytminsä kanssa vaikeuksissa, mutta loppua kohden meno rupesi maistumaan ja ryhmävoitto irtosi varsin selvällä marginaalilla.

- Alku oli tahmea. Yksi syy siihen oli varmasti se, että en ollut ajanut metriäkään ralliautoa Mikkelin jälkeen. Tuntui, että ajossa oli sellainen testi-mode päällä. Voitto toki maistuu aina todella hyvältä, Lindholm totesi maalissa.

Kilpailun ratkaisut nähtiin rallin viimeisellä lenkillä, jonne Lindholm starttasi 0,3 sekunnin takaa-ajoasemasta. Rallin kahdelle viimeiselle EK:lle Lindholm ajoi ensin 4,6 sekunnin ja perään viimeiselle EK:lle 15,9 sekunnin pohja-ajat, ja voittotaistelu oli ratkaistu.

- Molemmat pätkät tuli hyvin eikä virheitä tapahtunut. En mielestäni yrittänyt ajaa sen kovempaa, mutta ajorytmi kahdella viimeisellä pätkällä oli ihan toista kuin rallin alussa.

Talvikauden jälkeen kaksikko Lindholm - Tuominen ajaa peräti 40 pisteen erolla SM3-luokan pistetaulukon kärjessä. Suurta pistejohtoa tarvitaankin, sillä päästäkseen Tulevaisuuden Tähti -kilpailun karsintaan Lindholmin pitää olla viiden ajetun SM-osakilpailun jälkeen SM-pisteissä viiden parhaan joukossa. Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että Lindholmilta jää kesäkauden kaksi ensimmäistä SM-rallia muiden ajokiireiden takia väliin.

- Toivotaan, että pisteet riittävät siihen, että pääsen karsimaan Tulevaisuuden Tähti -kilpailun pääpalkinnosta eli ajopaikasta Suomen MM-ralliin. Tässä myöhemmin kevään aikana selviää, minkä takia seuraavat kaksi SM-rallia jäävät minulta väliin, Lindholm totesi.

Tuloksia, Tahko SM-ralli, Nilsiä: SM3-luokan lopputulos:
1. Emil Lindholm - Tomi Tuominen Peugeot 57:23,4

2. Taisko Lario - Tero Nättiaho Peugeot + 22,7
3. Joni Viitala - Topi Luhtinen Citroën + 42,5



30.4.2017 - Lindholmin autokunnalla lupauksia herättävä GT-avaus Saksassa

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Attempto Racingin Lamborghini-kuljettaja Emil Lindholm, 20, ja hänen uusi ja vasta 17-vuotias ajajaparinsa Saksan Jonathan Judek ylsivät Saksan ADAC GT Masters -ratasarjan avausviikonlopun molemmissa osakilpailuissa kelpo suoritukseen. Saksan Oscherslebenin moottoriradalla ajetuissa kilpailuissa suomalaissaksalainen autokunta sijoittui lauantain osakilpailussa sijalle 20 ja tänään sunnuntaina sijalle 15.

Tulos ei ollut tavoitellun kaltainen, mutta Lindholmin nuoren debytantin kokemukseen nähden 30 GT3-auton joukossa hyvä.

- Lauantaina jäimme aika-ajossa Jonathanin (Judek) aika-ajovuorolla 2,5 sekuntia kärjelle. Aika paljon, mutta kun kysymyksessä oli hänen ensimmäisen kilpailunsa GT3-auton ratissa niin tulos oli mielestäni hyvä. Todella nuoreksi kuljettajaksi hän ajoi fiksusti, eikä tehnyt virheitä, Lindholm kehui. Lopputuloksissa sija 20 on ihan ok, koska kisassa 20 nopeinta ajaa kierrosaikansa sekunnin sisällä toisistaan.

Kovatasoisessa ja ennen kaikkea tasaväkisessä sarjassa virheille ei siis ole sijaa. Kilpailu sarjassa on kovaa, ja koko ryhmä on viime vuodesta tiivistynyt edelleen.

- Toisen kisan aloitin ja ajoin parhaimmillaan kahdentenatoista. Edessä ajoi sarjan mestari Luca Ludwig AMG-Mersulla ja takana Kelvin van der Linde Audilla. Oli mukava huomata, että kun paikkamme radalla oli sarjassa menestyneiden autokuntien kanssa sama niin he eivät olleet meitä yhtään nopeampia. Oli kiva ajaa hetken aikaa kärkiautokuntien kanssa samaa kyytiä, Lindholm iloitsi.

Sarjan seuraavaan osakilpailuun Lausitzringille tiimillä on toki kotiläksynsä tehtävänään.

- Vauhtimme hiipuu ajojakson lopussa, ja se on selvitettävä, että miksi. Olemme seuraavaan osakilpailuun mennessä varmasti tiiminä parempi ja nopeampi. Ajajaparini on myös kaksi kilpailua kokeneempi.

- Kävimme ennen kauden alkua Lausitzringillä testaamassa ja vauhtimme oli hyvää. Positiivista tässä on myös se, että automme on hyvä ja se tuntuu selvästi viime vuotta paremmalta ajaa. Nyt pitää vain löytää se viimeinen sekunti jostain, jotta pääsemme kilpailemaan kymmenen nopeimman joukossa sarjan mestaruuspisteistä, Lindholm muistuttaa.

ADAC GT Masters -ratasarja jatkuu kolmen viikon kuluttua Lausitzringin moottoriradalla Saksassa. Sarjassa ajetaan kaikkiaan seitsemän kilpailuviikonloppua ja 14 mestaruusosakilpailua. Sarja päättyy syyskuun lopulla Hockenheimin moottoriradalle Saksaan.

Tuloksia; ADAC GT Masters, Oschersleben, lauantai:
1. Mathieu Jaminet (FRA) - Michael Ammermüller (GER) Porsche 911 GT3 R 58:36,595
2. Klaus Bachler (AUT) - Alex Macdowall (GBR) Porsche 911 GT3 R + 0,755
3. Connor De Phillippi (USA) - Christopher Mies (GER) Audi R8 LMS + 1,841

20. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 11,655

Tuloksia; ADAC GT Masters, Oschersleben, sunnuntai:
1. Ricky Collard (GBR) - Philipp Eng (GER) BMW M6 GT3 59:42,120
2. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (GER) Corvette C7 GT3 + 0,431
3. Robert Renauer (GER) - Sven Müller (GER) Porsche 911 GT3 R + 1,047

15. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 12,229


15.6.2017 - Emil Lindholm on Tulevaisuuden tähti 2017

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Rallin SM-sarjan SM3-luokassa kilpailevien nuorten kuljettajien tavoitteleman Tulevaisuuden Tähti -palkinnon voitti tänään Vierumäellä toisen polven autourheilija Emil Lindholm, 20. Lindholm sai voitostaan täydellisen ajopaketin Suomen MM-osakilpailuun Neste Ralliin JWRC-luokan Ford Fiesta R2T -autolla. Lindholmin kartanlukijana rallissa toimii kokenut Tomi Tuominen.

Tulevaisuuden tähti -kilpailuun osallistuneen nuoren tuli ajaa luokassa SM3 ja olla iältään syntynyt 1.1.1992 tai sitä myöhemmin eli enintään 25-vuotias tämän vuoden aikana. Nuoret kuljettajat, jotka sijoittuvat luokkansa SM-pisteissä viiden parhaan joukkoon, kutsuttiin erilliseen valintatilaisuuteen Vierumäelle.

Kauden aikana annettujen ajonäyttöjen ohella lisäksi Vierumäellä arvioitiin kuljettajien fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia, sekä PR- ja mediasuhteissa suoriutumista. Lindholm oli valinnastaan äärimmäisen tyytyväinen.

- Helpottunut olo. Tulossa on ensimmäinen Suomen MM-ralli, johon osallistuminen on ollut haaveenani pitkään. Tämä on hieno mahdollisuus, Lindholm muistutti.

Kahden päivän aikana kuljettajia testattiin tiiviisti.

- Kuntotesti oli tuttu, mutta tällä kertaa se tuntui yllättävän rankalta. Kysymykset olivat kiperiä ja eilen keskiviikkona nuottikokeessa käytettävä tie oli todella hieno ja haastava laittaa paperille.

- Tulevaisuuden tähti -titteli tuo meille Suomen MM-ralliin omat haasteensa ja mausteensa. Rallin media-arvo on suuri ja se on minulle kova juttu. Tästä lähdetään seuraavaksi Puolan MM-ralliin hyvillä mielin, Lindholm totesi tyytyväisenä.

Rallin Tulevaisuuden Tähti -kilpailu juontaa juurensa vuoteen 2014, jolloin AKK Sports Oy perusti lupaavia rallikuljettajia kartoittavan projektin vauhdittaakseen nuorten lahjakkuuksien tietä kohti kansainvälistä läpimurtoa ja maailman huippua.

Aikaisemmat tulevaisuuden tähdet:
- 2014 Teemu Suninen
- 2015 Jari Huttunen
- 2016 Juuso Nordgren
- 2017 Emil Lindholm

Seuraavaksi Puolan MM-ralli

Seuraava etappi odottaa jo kahden viikon päässä, kun Lindholm starttaa yhdessä Tomi Tuomisen kanssa JWRC Ford Fiestalla Puolan MM-ralliin. Kysymyksessä on Emilille ensimmäinen MM-ralli MM-luokan kalustolla.

- Ajoin pari vuotta sitten Saksan MM-rallin yhteydessä kansallisessa luokassa kisaa. Puola on minulle ensimmäinen todellinen MM-kisa ja kauden ensimmäinen soraralli. Odotan kisaa innolla ja osallistuminen on minulle iso juttu, Lindholm toteaa tyytyväisenä.

Lindholm ajaa rallissa JWRC-luokan etuvetoisella Ford Fiesta R2T-autolla, joita rallissa huoltaa ja ylläpitää M-Sport.

- Kysymyksessä on M-Sportin konsepti. Autot ovat samanlaisia ja niiden säätömahdollisuuksia on rajattu. Puolassa on nopeat soratiet, jotka edellisinä vuosina kuluivat nopeasti huonoon kuntoon. Tänä vuonna reitille starttaa 49 autokuntaa, joten toivoa on että tiet pysyisivät tänä vuonna paremmassa kunnossa.

Mustat viikonloput ADAC GT Masters kilpailuissa

Saksan ADAC GT Masters mestaruussarjassakin urakoiva Lindholm ja hänen 17-vuotias ajajapari, saksalainen Johathan Judek kärsivät kaksi sysimustaa viikonloppua kun toukokuussa Saksan Lausitzringillä he jäivät kauas pistesijoista ja kesäkuussa Itävallan Red Bull Ringillä ajetussa kilpailussa kärsivät kahdesta moottoririkosta.

Lindholm myönsi, että autokunnan vauhti on ollut aika-ajosta lähtien kateissa.

- Vuosi sitten samoilla radoille olimme kilpailukykyisiä, mutta emme enää tänä vuonna. Lausitzringillä Jonathan (Judek) jäi ensimmäisessä aika-ajossa kaksi sekuntia kärjelle ja se oli samalla myös ero ensimmäisen ja viimeisen välillä. En tiedä, mihin vauhtimme on kadonnut. Olimme kärkeen verrattuna reilut puoli sekuntia kierroksella hitaampia kuin vuosi sitten.

- Itävallassa emme ennen kilpailua päässeet ajamaan yhtään kierrosta kun niin auton pää- kuin varamoottori hajosi heti alkuunsa. Sunnuntaille saimme täysin uuden koneen, joka kestikin maaliin asti. Kuitenkaan Takarivistä ilman minkäänlaisia säätöjä oli kuitenkin mahdotonta ajaa muiden kanssa kilpaa.

ADAC GT Masters -ratasarja jatkuu 21.-23. päivä heinäkuuta Zandvoortissa Hollannissa. Sarjassa ajetaan kaikkiaan seitsemän kilpailuviikonloppua ja 14 mestaruusosakilpailua. Sarja päättyy syyskuun lopulla Hockenheimin moottoriradalle Saksaan.

Tuloksia; ADAC GT Masters, Red Bull Ring, 10.6.2017 lauantai:
1. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (GER) Corvette C7 GT3 1:16:40,978
2. Sven Barth (GER) - Maximillan Häckländer (GER) Corvette C7 GT3 + 0,861
3. Ricky Collard (GBR) - Philipp Eng (AUT) BMW M6 GT3 + 1,386
---
kesk. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3

Tuloksia; ADAC GT Masters, Red Bull Ring, 11.6.2017 sunnuntai:
1. Rolf Ineichen (SUI) - Christian Engelhart (GER) Lamborghini Huracan GT3
2. Lucas Auer (AUT) - Sebastian Asch (GER) Mercedes-AMG GT3 + 0,755
3. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (GER) Corvette C7 GT3
---
24. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 1 kierros

Tuloksia; ADAC GT Masters, Lausitzring, 20.5.2017 lauantai:
1. Robert Renauer (GER) - Sven Müller (GER) Porsche 911 GT3 R 1:02:04,066
2. Luca Stolz (GER) - Luca Ludwig (GER) Mercedes-AMG GT3 + 1,535
3. Ezequiel Perez Companc (ARG) - Mirko Bortolotti (ITA) Lamborghini Huracan GT3 + 11,351
---
23. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 1 kierros

Tuloksia; ADAC GT Masters, Lausitzring, 21.5.2017 sunnuntai:
1. Ezequiel Perez Companc (ARG) - Mirko Bortolotti (ITA) Lamborghini Huracan GT3 1:02:48,877
2. Connor De Phillippi (USA) - Christopher Mies (GER) Audi R8 LMS + 1,458
3. Rolf Ineichen (SUI) - Christian Engelhart (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 12,647
---
21. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 1 kierros


4.7.2017 - Emil Lindholm päätti Puolan MM-rallin JWRC pohja-aikaan - Tasaiset suoritukset ja pohja-aika tyydyttivät

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
Kesäkuussa Autourheilun Kansallisen Keskusliiton (AKK) ns. Tulevaisuuden Tähti -palkinnon Suomen MM-ralliin voittanut inkoolainen Emil Lindholm, 20, ajoi, toisen kilpailupäivän ulosajosta huolimatta, vahvan ensimmäisen MM-rallinsa Ford Fiesta R2T autolla ja sijoittui lopulta luokkansa kahdeksanneksi. MM-sarjan ns. superrallisäännön turvin kolmantena kilpailupäivänä jatkanut nuorukainen ja kartanlukija Tomi Tuominen saavuttivat junioreiden MM-sarjalaisten pohja-ajan kilpailun viimeisenä ajetulle 18,68 kilometrin mittaiselle ns. Power Stagelle. Samalla hän paketoi kilpailun ajamalla viimeiselle neljälle pikataipaleelle junioreiden MM-sarjanlaisten kolmen nopeimman joukkoon.

Puolan MM-rallin avauspäivän jälkeen kolmantena ja toisena kilpailupäivänä ennen ulosajoaan toisena ollut Lindholm oli lopulta tyytyväinen ajamaansa pohja-aikaan sekä saamaansa kokemukseen erittäin vetisistä ja kuraisista erikoiskokeista, jotka muokkasivat nopeuskilpailun selvitymiskilpailuksi.

- En ole tällaisissa urissa ajanut koskaan. Kun erikoiskokeita yritti kävellä niin koko ajan piti katsoa eteen ettei astu jalalla isojen kivien päälle ja nyrjäytä nilkkaansa. Koko ralli oli täyttä selvitymistä, koska tiet olivat täysin rapakunnossa, Lindholm kertoo.

- Toisen päivän ulosajo oli täysin oma vika. Se oli sellainen vasen-oikea -mutkayhdistelmässä, jossa oli todella syvät urat. Jarrutin hieman liian myöhään, auto pomppasi urasta kahdelle pyörälle ja kun käänsi ohjauksella vastaan niin tie loppui kesken ja ajoimme päin puuta. Osuma ei ollut järin kova, mutta sen seurauksena etulokari ja -valo sekä jäähdytin rikkoutuivat, joten kisa oli jätettävä kesken. Nyt vain luin tietä väärin ja se oli sitten siinä, Lindholm myönsi.

M-Sport parsi auton yötauolla ajokuntoiseksi ja Lindholm kiitti ajamalla viimeisellä neljällä erikoiskokeella kolmen junioreiden MM-sarjalaisten joukkoon ja päätti kilpailun makoisaan pohja-aikaan.

- Tulihan se pohja-aikakin, koska sitä yritettiin melkein koko kisa. Nyt olen lähes koko MM-rallin ajanut kuljettaja ja sen myötä kokemus oli erittäin opettavainen Suomen MM-rallia ajatellen, Lindholm kertoo.

- Puolan MM-rallin olosuhteet olivat poikkeuksellisen kehnot. En ole ikinä ajanut niin syvissä urissa kuin täällä. Viimeiselläkin pätkällä auto nousi urista yllättäen kahdelle pyörälle. Oppia tuli paljon ja etenkin näistä kehnoista ajo-olosuhteista, jotka vaativat omat ajotekniset juttunsa, nuorukainen jatkaa.

Tulevaisuuden tähti 2017 -kilpailun voittajana Lindholm osallistuu seuraavaksi Suomen MM-ralliin vastaavalla JWRC-luokan Ford Fiestalla.

- Ford on erilainen auto ajaa kuin SM-rallissa käyttämäni Peugeot. Fordin ahdettu moottori ei vastaa kaasuun yhtä herkästi kuin Peugeot. Opin rallin aikana autostani koko ajan lisää. Esimerkiksi viimeinen pätkä tuli meiltä jo todella nätisti. Tätä autoa pitää ajaa vain niin että vauhti ei pääse putoamaan turhiin luistoihin missään vaiheessa. Kun saat pidettyä auton suorassa niin hyvä tulee, Lindholm toteaa.

Ennen Suomen MM-rallia Lindholm aikoo osallistua testimielessä kahden viikon kuluttua ajettavaan kotimaiseen AutoGlym -ralliin.

- Se tärkeä testi ennen Suomen MM-rallia, joten olemme siellä mukana. Haluankin kiittää kaikkia mukaan lähteneitä tukijoitani. Oli tärkeätä saada tämä kokemus alle. Iso kiitos kaikille, Lindholm kiitteli.

Lopputulokset; Puolan MM-ralli JWRC:
1. Nil Solands Baldo - Miquel Ibanez Sotos (ESP), Ford Fiesta, 3:17;47,0
2. Dennis Rådström - Johan Johansson (SWE), Ford Fiesta, +15,4sek
3. Nicolas Ciamin - Thibault De la Haye (FRA), Ford Fiesta, +2;41,8sek
---
8. Emil Lindholm - Tomi Tuominen (FIN), Ford Fiesta, +28;43,4sek


15.7.2017 - Emil Lindholmilla voitokas Suomen MM-rallin kenraaliharjoitus Sastamalassa

Highslide JS
 
Highslide JS
Suomen MM-rallin Tulevaisuuden tähti 2017 -kuljettaja Emil Lindholm ajoi tänään kaksivetoisten R2-luokassa voittoon AutoGlym Rallissa Sastamalassa. Lindholm oli etuvetoisten R2-luokan nopein 31,7 sekunnin erolla ennen Henrik Pietarista. Suomen MM-rallin kenraaliharjoituskilpailussa yleiskilpailun voittoon ajoi Hyundain tehdaskuljettaja Thierry Neuville.

Vasta uransa toisen sorarallin ajanut Lindholm oli tyytyväinen testirallinsa antiin. Sastamalan haastavat soratiet olivat maineensa veroisia.

- En ole koskaan ajanut näin vaikeita ja haastavia teitä. Pienikin tilanne niin suistuminen oli todella lähellä. Kun sai ajorytmin päälle niin ajaminen oli miellyttävää opiskelua. Todella opettavainen kilpailu, Lindholm painotti.

Lindholm siirtyi rallin kolmannen erikoiskokeen jälkeen luokkansa johtoon ja kasvatti sen jälkeen tasaisesti johtomarginaalia muihin.

- Rallin toisella EK:lla ajoimme nuottien puhtaaksikirjoitusvaiheessa tapahtuneen virheen takia hetken aikaa ilman nuotteja. Se oli pieni vahinko onneksi, sillä emme jääneet luokkapohjille kuin vajaat neljä sekuntia.

- Tärkeintä täällä oli löytää ajamiseen niitä pikku juttuja, joiden avulla pystyin riskittömästi nostamaan vauhtiani. Päivän erikoiskokeet olivat todella tarkasti ajettavia ja todella tarkkoja nuotteja vaativia teitä. Tämä oli kullan arvoinen kokemus ennen Suomen MM-rallia, Lindholm muistutti.

Tulevaisuuden tähti 2017 -kilpailun voittajana Lindholm osallistuu kahden viikon kuluttua Suomen MM-ralliin Juniorien WRC-luokan Ford Fiestalla. Tätä ennen Lindholm ajaa vielä ADAC GT Masters -sarjan osakilpailun Zandvoortissa Hollannissa.

- Pääsin viime torstaina vertailemaan nykyistä Peugeotiani ja Suomen MM-rallissa käyttööni tulevaa Fordia peräkkäin testeissä. Nyt kun tiedostan autojen väliset erot niin uskon pääseväni niillä tiedoilla taas uusia askelia eteenpäin.

Lopputulokset; AutoGlym Ralli, Sastamala:
1. Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul (B) Hyundai i20 WRC 53:46,5
2. Ole Christian Veiby - Stig Rune Skaermoen (N) Skoda Fabia R5 + 1:38,0
3. Hiroki Arai (J) - Glenn Maclean (AUS) Ford Fiesta R5 + 3:14,0
---
8. Emil Lindholm - Jarno Ottman (FIN) Peugeot 208 R2 + 5:27,3


30.7.2017 - Lindholm katsoo tulevaisuuteen positiivisen Neste Ralli -debyytin jälkeen

Highslide JS
 
Highslide JS
Rallin Tulevaisuuden Tähti Emil Lindholm osoitti Suomen MM-rallissa vahvaa kilpailukykyä. Nuori lahjakkuus toivoo pääsevänsä seuraamaan lajinsa huippujen jalanjäljissä tulevina vuosina.

Lindholmin todennäköinen kakkossija JWRC-luokassa vaihtui harmillisesti keskeytykseen Neste Rallin päätöspäivänä kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella. 21-vuotiaan kuljettajalupauksen vauhdikas pyörähdys Oittilassa päätti vahvan esityksen, mutta analyyttinen Lindholm otti tuloksen vastaan jalat maassa.

“Ajoin liian lujaa oikealle kääntyvään mutkaan ja pyörimme neljä kertaa ympäri. Nuotit olivat selkeästi hieman liian optimistisia. Se on sääli koska toinen sijamme oli turvattu.”

Lindholmin esitys kilpailussa oli kuitenkin täynnä positiivisia merkkejä: pärjääminen soraralleissa pätevöityneiden, ja teiden luonteen tuntevien JWRC-huippujen seassa ilman pidempää kokemusta Ford Fiesta R2T -autosta osoitti, että nuorella kuljettajalla on vielä paljon takataskussaan lähitulevaisuudessa.

”Nautin kokemuksesta. On ollut hyvä huomata, että pystyn haastamaan muut näillä vaikeilla teillä.”

“Perjantaina ajoimme joitakin pätkiä todella hyvin, ja ajat olivat ok. Tein yhden pienen virheen joka vaikutti varmuuteeni, mutta lauantai oli parempi. Päijälän ja Ouninpohjan vaikeilla pätkillä tiesin että pystyn häviämään enemmän kuin saavuttamaan, joten olin melko varovainen. Tämä osoittautui hyväksi strategiaksi koska useampikin kilpakumppani joutui niiden kanssa vaikeuksiin. Olen oppinut paljon tänä viikonloppuna.”

Lindholm lunasti täyden osallistumispaketin Neste Ralliin vietyään voiton AKK:n järjestämästä rallin Tulevaisuuden Tähti -kilpailusta. Ralli SM -sarjan menestykseen ja monipuolisiin valintatesteihin perustuvan kilpailu mittaa osallistujiltaan niin fyysistä kuin psyykkistä vahvuutta, sekä lajiteknistä osaamista että PR-/mediataitojakin.

Myös Neste Rallin järjestäjänä tunnettu AKK lanseerasi nuoria lahjakkuuksia kohti rallimaailman huippua luotsaavan kilpailunsa vuona 2014, jolloin sen voitti nykyään M-Sportin tehdastiimissä ajava, Neste Rallin yleiskilpailussa upeasti neljänneksi sijoittunut Teemu Suninen. Vasta toiseen WRC-ralliinsa osallistunut Suninen oli kiinni toisessa sijassa aivan kilpailun loppumetreille. Tulevaisuuden Tähtien vahvaa suomalaisesitystä Neste Rallissa täydensi vuonna 2015 tittelin voittanut Jari Huttunen, joka vei nimiinsä WRC2-luokan voiton ylivoimaiseen tyyliin.

“Tämä todellakin näyttää että kaikki tuo on mahdollista, vaikkakin tiedän että minun täytyy vielä tehdä töitä tiettyjen osa-alueiden kanssa”, Lindholm pohdiskeli mahdollisuuksiaan matkata kohti lajinsa maailmanhuippua.

Monipuolisena kuljettajana tunnettu Lindholm palaa ensi viikonloppuna rata-ajon pariin Saksan GT-mestaruussarjan osakilpailussa Nurburgringillä. Takaisin rallin maailmaan Tulevaisuuden Tähti siirtyy syyskuussa, kun Ralli SM -sarjan finaalikilpailu ajetaan Tampereella.


6.8.2017 - Kauden paras aika-ajo toi Lindholmin autokunnalle positiivisen signaalin

Highslide JS
 
Highslide JS
Attempto Racingin Emil Lindholm, 21, ja hänen 17-vuotias saksalainen ajajaparinsa Jonathan Judek sijoittuivat ADAC GT Masters –sarjan Nürburgringillä ajetuissa viikonlopun molemmissa osakilpailuissa 28 auton joukossa sijalle 19. Lauantain kilpailuun kaksikko starttasi Judekin aika-ajovuorolla viimeisestä ruudusta, mutta sunnuntaina Lindholmin aika-ajovuorolla autokunnan vauhti oli jo merkittävästi parempaa. Lindholm ajoi saksalaistiimin Lamborghinin ruutuun 14, joka on kauden paras noteeraus.

- Oma aika-ajosuoritukseni oli jo sitä, mitä sen pitäisikin olla. Paalupaikka oli enää 0,6 sekunnin päässä ja nopein Lamborghinikin vain 0,2 sekuntia edelläni. Automme oli koko viikonlopun todella hyvä ajaa. Viimeisestä ruudusta ei ehdi kärkitaisteluihin millään keinoilla, mutta fiilis molemmissa kisoissa oli hyvä, ja se oli viikonlopun positiivisinta antia, Lindholm totesi kilpailujensa jälkeen.

Nürburgringin sunnuntain startissa suomalaissaksalaiselta autokunnalta odotettiin ruudusta 14 nousua jopa kymmenen nopeimman joukkoon ja ensimmäistä pistesijoitusta, mutta tavoite vesittyi jo ennen starttia tallipäällikön ja kuljettajien näkemyseroon.

- Olisimme halunneet startata kisaan uusilla renkailla, mutta tallipäällikkömme halusi säästää ne seuraavan kisan vapaisiin harjoituksiin. Kun kaikki muut ajoivat uusilla renkailla niin vanhoilla renkailla meillä ei ollut mitään mahdollisuuksia pidätellä muita takanamme.

- Nuori tallikaverini oppii koko ajan lisää, joten ihan positiivisin fiiliksin katsomme kautta eteenpäin. Pääsimme ajamaan tasaväkisesti kilpaa muun muassa Mercedes-AMG -autoja vastaan, ja se tuntui hienolta. Aika-ajosuoritukseni oli parasta tähän asti. Ei sillä suorituksella kuuhun vielä mennä, mutta oli kiva huomata, että ei sinne kärkeenkään enää ikuisuutta ole, Lindholm muistutti kilpailun jälkeen.

ADAC GT Masters –ratasarja siirtyy Keski-Euroopan lomakuukauden takia kesälomalle. Sarja jatkuu viiden viikon kuluttua 15.-16. syyskuuta Saksan Sachsenringillä. Kaudesta on ajamatta kaksi kilpailuviikonloppua ja neljä mestaruusosakilpailulähtöä. Sarja päättyy viikkoa myöhemmin Hockenheimin moottoriradalle Saksaan.

Tuloksia; ADAC GT Masters, Nürburgring, lauantai:
1. Sebastian Asch (GER) - Lucas Auer (AUT) Mercedes-AMG 1:02:52,996
2. Mathieu Jaminet (FRA) - Michael Ammermüller (GER) Porsche 911 GT3 R + 7,257
3. Luca Stolz (GER) - Luca Ludwig (GER) Mercedes-AMG + 8,663
---
19. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 58,221

Tuloksia; ADAC GT Masters, Nürburgring, sunnuntai:
1. Markus Pommer (GER) – Kelvin van der Linde (RSA) Audi R8 LMS 1:02:27,379
2. Nick Catsburg (NED) - Philipp Eng (AUT) BMW M6 GT3 + 4,568
3. Jeffrey Smith (SUI) – Christopher Haase (GER) Audi R8 LMS + 5,005
---
19. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 27,233


24.9.2017 - Emil Lindholmin kausi Saksan ADAC GT Masters-sarjassa päättyi keskeytykseen

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Attempto Racingin Emil Lindholmin, 20, ja hänen 17-vuotiaan saksalaisen ajajaparinsa Jonathan Judekin takkuinen kausi ADAC GT Masters -ratasarjassa päättyi Hockenheimin finaalilähdössä keskeytykseen. Viikonlopun ensimmäisessä startissa lauantaina suomalais-saksalainen autokunta sijoittui sijalle 20.

- Lauantaina auto oli ihan ok, mutta meiltä puuttui vauhtia. Sunnuntain kisassa auto kulki suorilla hyvin. Olin suoravauhdeissa kisan toiseksi nopein (264,05 km/h), joka oli hyvää kyytiä, koska emme päässeet hyödyntämään muiden imua.

- Viiden ajetun kierroksen jälkeen tekniset ongelmat alkoivat. Ensin automme kaasupoljin muuttui tahmeaksi ja se ei palauttanut kunnolla. Muutamaa kierrosta myöhemmin jarrupoljin jäi pohjaan. Emme halunneet ottaa riskiä ja jatkaa, joten päätimme keskeyttää ja ajoin ratavarikolle, Lindholm totesi.

Kausi 2017 ADAC GT Masters -sarjassa ei tarjonnut sitä, mitä Lindholm lähti keväällä hakemaan. Tavoite oli ajaa yhdessä osakilpailussa kymmenen parhaan joukkoon ja pisteille, mutta tavoite jäi toteutumatta.

- Meillä oli turhan paljon pieniä ongelmia koko kauden. Emme onnistuneet myöskään aika-ajoissa. Omalta kohdaltani kaudesta jäi päällimmäiseksi mieleen Nürburgringin aika-ajo, jossa ajoin automme 30 auton joukossa ruutuun 14.

- Tänä vuonna ei vain oikein mikään osunut kohdilleen. Pieniä juttuja, joiden takia hävisimme kierrosajoissa kymmenyksiä liikaa.

Lindholmin ajokiireet jatkuvat jo tulevana viikonloppuna, kun rata-autoilu vaihtuu ralliksi, jossa Lindholm tavoittelee uransa ensimmäistä suomenmestaruutta. Lindholm starttaa Tampereella ja sen ympäristökuntien alueella ajettavaan kauden viimeiseen SM-ralliin SM3-luokan kärkipaikalta. Lindholmin Peugeotissa nuotteja tällä kertaa lukee Mikael Korhonen.

- Olemme Mikaelin kanssa ajaneet yhden rallin jo aiemmin, vuonna 2013 Norjassa. Tampereella haluan ajaa ainakin alussa omaa kisaani ja katsoa myöhemmin, missä vauhdillisesti menemme. Maaliinkin totta kai pitää päästä. Kolmas sija varmistaisi kaikissa tapauksissa mestaruuden. SM-hopea on jo varma, mutta mestaruudesta totta kai ajetaan, Lindholm muistuttaa.

Tuloksia; ADAC GT Masters, Hockenheim, lauantai:
1. Jules Gounon (FRA) - Renger van der Zande (NED) Corvette C7 GT3 1:18:21,552
2. Connor de Phillippi (USA) – Christopher Mies (GER) Audi R8 LMS + 0,834
3. Luca Stolz (GER) - Luca Ludwig (GER) Mercedes-AMG GT3 + 10,419
---
20. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 1:07,560

Tuloksia; ADAC GT Masters, Hockenheim, sunnuntai:
1. Rolf Ineichen (SUI) - Christian Engelhart (GER) Lamborghini Huracan GT3 1:03:28,095
2. Jules Gounon (FRA) - Renger van der Zande (NED) Corvette C7 GT3 + 1,864
3. Jeffrey Smith (SUI) – Christopher Haase (GER) Audi R8 LMS + 2,380
---
23. Emil Lindholm (FIN) - Jonathan Judek (GER) Lamborghini Huracan GT3 - keskeytys


9.9.2017 - Emil Lindholm vankisti voitollaan SM3-luokan pistejohtoa Uudessakaupungissa

Highslide JS
 
Peugeotin Emil Lindholm ja Tomi Tuominen hallitsivat SM3-luokan tapahtumia Uudessakaupungissa. Kauden toiseksi viimeisessä SM-osakilpailussa saavutettu ryhmävoitto vankisti kaksikon asemaa SM-sarjan yhteispisteiden kärkipaikalla. Ennen kauden viimeistä Tampereella ajettavaa SM-osakilpailua kaksikon johtoasema kasvoi Uudessakaupungissa 19 pisteeseen.

SM Oili Jalonen -rallin kahdeksasta erikoiskokeesta Lindholm kellotti luokkansa pohja-ajan viidelle ensimmäiselle erikoiskokeelle, jonka jälkeen nuori rallikuljettaja rauhoitti menoaan.

- Fiilis ajaa oli tänään hyvä koko ajan. Viisi ensimmäistä pätkää ajoin reippaasti, jonka jälkeen rauhoitin menoani. Kun johtomme oli lähes puoli minuuttia niin ei siinä tilanteessa ollut mitään järkeä enää ajaa täyttä. Tyytyväinen olen suoritukseemme, Lindholm totesi maalissa.

Rataa ja rallia vuoron perää ajava Lindholm kotiutui Varsinais-Suomen haastaville sorateille nopeasti.

- Meillä oli hyvä testikisa Mäntässä alla ja se auttoi. Odotin täällä liukkaampia teitä, mutta todennäköisesti sateen ansiosta tiet olivat todella haastavia, hyviä ja kivoja ajaa. Liukkaus ei ollut meille mikään ongelma - päinvastoin, aika-ajoin pitoa oli todella hyvin.

Uudenkaupungin voiton myötä Lindholm varmisti autokunnalle vähintään jo hopeiset SM-mitalit.

- Mestaruus on tietysti se juttu ja siitä Tampereella lähdetään ajamaan. Meille riittää jokin sija, todennäköisesti neljäs sija, mestaruuteen, mutta tähtäämme kolmen kärkeen. Sama strategia kuin täällä eli ajaa ainakin alussa normaalia kyytiä, toimi hyvin. Ajotuntumanio pysyy tässä tauon aikana yllä Saksan ADAC GT Master -ratasarjassa, sillä ennen Tamperetta ajan perättäisinä viikonloppuina Lamborghinia sarjan kahdessa viimeisessä osakilpailussa Saksassa.

Ralli SM-sarjan finaaliosakilpailu RealPark - Lake City Rally Tampereella on kaksipäiväinen tapahtuma. Ralli käynnistyy perjantaina 29. päivä syyskuuta kolmella erikoiskokeella ja ralli päättyy 30. syyskuuta lauantaina, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta.

Tuloksia, SM Oili jalonen-ralli, Uusikaupunki, SM3-luokan lopputulos:
1. Emil Lindholm - Tomi Tuominen Peugeot 52:07,8

2. Miika Hokkanen - Jukka Pasenius Ford + 30,3
3. Olli Pollari - Arto Ala-Kokkila Citroën + 42,6


30.9.2017 - Emil Lindholmin ensimmäinen SM-rallikausi toi hopeaa - Tampereen SM-ralli keskeytyi ulosajoon

Highslide JS
 
Highslide JS
 
SM3-luokan pistejohdossa kauden viimeiseen SM-osakilpailuun startannut Emil Lindholm ei päässyt jatkamaan Lake City Rallya lauantaina superrallissa. Keskeytyksen jälkeen asetelma mestaruustaistelussa muuttui sellaiseksi, että mikäli Miika Honkanen sijoittuu SM3-luokassa kolmen nopeimman joukkoon, vie hän mestaruuden, ja näin myös tapahtui.

- Onnittelut Miikalle ja Jukalle mestaruudesta. He ajoivat koko kauden tasaisesti luokan kärkisijoilla, ja juuri niin mestaruuksia voitetaan.

Lindholm toivoi vielä myöhään eilen illalla, että hänen Peugeot 208 R2 olisi saatu huollossa ajokuntoiseksi, mutta se ei lopulta ollut mahdollista.

- Automme oikeanpuolinen etukelkka sai sen verran kovan osuman, että tukivarsien kiinnityspisteet olivat nousseet kymmenen senttiä ylös. Meillä ei ollut vastaavaa kelkkaa vaihtaa tilalle, joten oli keskeytettävä.

Lindholm saavutti uransa ensimmäisellä ralli SM-kaudella hopeamitalin, joka on hyvä saavutus.

- Meiltä jäi kauden aikana kaksi osakilpailua ajamatta, siksi SM-hopea on mielestäni hyvä saavutus ja se maistuu kaikesta huolimatta hyvältä. Totta kai mestaruuden häviäminen harmittaa, mutta kun kaikki oli omissa käsissä niin jossittelu on turhaa.

- Kausi oli kaikin puolin hieno kokemus. Auto toimi koko ajan upeasti, kiitos siitä Eskolle (Reiners) ja hänen tiimilleen. SM-sarjaa oli kiva ajaa. Meillä oli hieno ilmapiiri tiimissä.

- Isot kiitokset SM-hopeasta ja koko kaudesta kuuluvat myös yhteistyökumppaneilleni, joita ilman ajaminen ei olisi mahdollista.

Lindholm sanoo, että uran jatkoa mietitään syksyn aikana, eikä sen suhteen ole mitään päätöksiä vielä tehty.

SM3-luokan epäviralliset loppupisteet:
1. Miika Hokkanen - Jukka Pasenius Ford 110
2. Emil Lindholm - Tomi Tuominen Peugeot 102
3. Samuli Vuorisalo - Henri Arpiainen Opel 74,7
 
     
 
Sebateamin kotisivut on toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - www.mediaguru.fi