4
Sebateam in English Sebateamin kotisivut Suomeksi  
NaviLeft Tuoreimmat uutisemme Sebastian Lindholm Emil Lindholm Axel Lindholm Kilpailukalustomme Parhaimmat rallikuvamme TV-tuotantoamme Elämykselliset asiakastilaisuutemme Kumppaneitamme Ota yhteyttä ja kannusta meitä NaviRight
TableTop
 
Tuoreimmat uutisemme
 
26.3.2016 - Emil Lindholmille kaksi keskeytystä ja yksi kolmas sija Ralli SM talvikaudelta - Vauhtia on mutta varmuutta täytyy löytää lisää

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Kuluneella talvikaudella Ralli SM-sarjan SM3- ja SM4- luokissa Peugeot 208 R2 ja Citroën DS3 R3T autoilla kilpaillut toisen polven moottoriurheilija Emil Lindholm saavutti talven kolmesta SM-rallista yhden palkintokorokesijoituksen ja kärsi kaksi ulosajosta johtunutta keskeytystä. Vauhdillisesti etuvetoluokkien kärkimiehenä kaikissa SM-osakilpailuissa ensiksi ajanut, mutta pienien ajovirheiden myötä lumilapiota heiluttamaan joutuneen nuorukaisen tilipussissa on 15 sarjapistettä kun Ralli SM-kilpailukaudesta on ajettu puolet eli kolme osakilpailua.

Kilpailukauden perinteikkäässä tammikuisessa avauksessa, Rovaniemen Arctic Lapland Rallissa vuoden 2015 Audi Sport TT Cup ratasarjasta tuttu Emil yhdessä kaiken kokeneen kartanlukija Timo Hantusen kanssa vakuuttavasti ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen johti SM3-luokkaa, mutta sortui ulosajoon johtaneeseen ajovirheeseen toisen kilpailupäivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Vaativan Sarriojärven erikoiskokeen alkuosuudella Lindholmin Peugeot 208 R2 kilpuri sukelsi niin syvälle hankeen, ettei jatkoon ollut enää mahdollisuuksia ja näin Tunturirallista tuliaisina oli tasan nolla SM-pistettä.

- Perjantaina neljä pohja-aikaa viidestä mahdollisesta oli erinomainen avaus, varsinkin kun tukeva lumipöly haittasi näkyvyyttä. Kuitenkin sitten 1,5 kilometriä kuudennen erikoiskokeen lähdöstä vauhtia ja yritystä oli reippaasti liikaa ja epähuomiossa jätin jarrutuksen aivan liian myöhäiseksi ja sukelsimme niin syvälle hankeen, että auto saatii takaisin tielle vasta kaksi tuntia myöhemmin siviiliauton avustuksella. Keskeytys oli todella harmillinen, koska olimme erinomaisessa vauhdissa, Lindholm kertoo.

Kuukautta myöhemmin Mikkelissä ajetussa SM Vaakuna rallissa Lindholm ja Hantunen mittasivat vauhtiaan SM4-luokan Citroënin DS3 R3T autolla ja onnistuivat nappaamaan palkintokorokkeen alimman sijan ja luokan kolmanneksi korkeimmat mestaruuspisteet. Jälleen ensimmäisen kilpailupäivän ja sen kahden erikoiskokeen jälkeen kaksikko oli luokkansa kärkivauhdissa, mutta seuraavan kilpailupäivän ensimmäisellä erikoiskokeella sattuneen ulosajon ja seuraavalla sattuneen toisen ajovirheiden seurauksena he tippuivat palkintokorokkeelta, mutta onnistuivat kuitenkin pitkän kilpailupäivän aikana nousemaan takaisin sinne. Kolmas sija erittäin kovatasoisessa seurassa oli tyydyttävä suoritus.

- Tunturirallista tuttu kuvio oli toistua kun nopeassa mutkayhdistelmässä perä lähti yllättäen alta, josta suistuimme ojaan. Onneksi tällä kertaa paikalla oli runsaasti katsojia, joiden avustuksella pääsimme takaisin ladulle vain noin 40 sekunnin aikahukan kärsineenä. Sitten kuitenkin seuraavalla erikoiskokeella ajoin yhden risteyksen pitkäksi ja vielä kun kahdella myöhemmin ajetulla pikataipaleella sammutin auton lähtöviivalle niin menetimme runsaasti arvokasta aikaa ja mahdollisuuden taistella voitosta. Silti kolmas sija oli tyydyttävä tulos, Lindholm kertoo.

Maaliskuun toisena viikonloppuna Nilsiän Tahkovuoren ympäristössä ajetussa talvikauden päätösosakilpailussa Lindholm palasi Peugeot 208 R2 auton rattiin ja jälleen kerran hän ensimmäisen kilpailupäivän kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen johti luokkaansa. Kuitenkin nuoren rallikuljettajan matka päättyi, jälleen kerran, seuraavan kilpailupäivän ensimmäiselle erikoiskokeelle kun hän kuuli kartanlukija Eetu-Pekka Hellstenin lukeman nuotin väärin ja jälleen lumityöt kutsuivat kohdassa, jossa ei ollut ainuttakaan katsojaa. 25 minuutin lumitöiden jälkeen he saivat auton takaisin tielle, mutta valitettavasti ns. maksimimyöhästymisen seurauksena heidän oli pakko jättää leikki kesken.

- Talvikausi osoitti, että vauhtia minulla on, mutta varmuutta pitäisi saada lisää. Nilsiässä jostain syystä jätin huomioimatta kartanlukijani lukeman nuotin ja ajoin liian lujaa hitaaseen mutkaan. Auton perä osui penkkaan ja imaisi keulan mukanaan siten, että suistuimme paksun lumivallin läpi ojaan. Koska lumityöt saimme jälleen suorittaa keskenämme niin maksimimyöhästymisen aika tuli täyteen ja olimme pakotettuja jättämään keskeytysilmoituksen. Harmittava homma, koska edessä olisi ollut vielä 3/4 kilpailukykyisiä kilometrejä. Nyt ei auta kuin odotella lumien sulamista ja katsotaan sitten mitä ja missä kesällä ajetaan, Lindholm totesi.

Lopputulokset 51. Arctic Lapland Rally 2016, Rovaniemi: SM3-luokka, top-3:
1. Anssi Rytkönen & Kari Hyttinen, Peugeot 208 R2, 2:14:50,0
2. Pyry Ovaska & Janne Siirilä, Citroën C2 R2, +2:30,8sek
3. Miika Hokkanen & Teemu Horkama, Ford Fiesta R2, +2:38,0sek
---
kesk. Emil Lindholm & Timo Hantunen, Peugeot 208 R2, ek6 ulosajo

Lopputulokset SM Vaakuna-ralli 2016, Mikkeli: SM4-luokka, Top-3:

1. Joonas Lindroos & Pasi Kilpeläinen, Honda Civic Type-R, 1.01.59,4
2. Esa Ruotsalainen & Enni Mälkönen, Honda Civic Type-R, +4,0sek
3. Emil Lindholm & Timo Hantunen, Citroën DS3 R3T, +1.56,5sek

Lopputulokset Tahko SM-ralli 2016, nilsiä: SM3-luokka, top-3:

1. Jukka Korhonen & Markus Soininen, Ford Fiesta R2, 1:02:23,3
2. Taisko Lario & Pentti Tiainen, Peugeot 208 R2, +1:16,0sek
3. Anssi Rytkönen & Kari Kajula, Peugeot 208 R2, +1:22,9sek
---
kesk. Emil Lindholm & Eetu-Pekka Hellsten, Peugeot 208 R2, ek3 ulosajo


7.4.2016 - Emil Lindholm Saksan ADAC GT Masters ja Audi Sport TT Cup ratasarjoihin

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Nuori suomalainen rata-autoilija, Emil Lindholm, 19, on solminut ajajasopimuksen Saksan ADAC GT Masters ja Audi Sport TT Cup -ratasarjoihin. Lindholm kilpailee ADAC GT Masters sarjassa Attempto Racingin Lamborghini Huracán GT3 -autolla yhdessä Saksan André Giesin, 22, kanssa. Audi Sport TT Cup -sarjassa hän ajaa kilpailut itsekseen.

Sopimus ADAC GT Masters sarjaan syntyi helmikuussa Saksan Oscherslebenin radalla suoritetun viiden kuljettajan kesken suoritetun shootout -testiajon jälkeen. Saksan DTM-sarjan yhteydessä ajettavaan Audi Sport TT Cup sarjaan Lindholm oli yksi Audin 14 valitsemasta kuljettajasta. Kaudella 2015 suomalaiskuljettaja oli sarjan 5. nopein.

- Olen toivonut, että joskus saisin tilaisuuden ajaa GT3-autoa ja tätä tavoitetta varten kilpailin muun muassa viime vuonna ja yhä tänä vuonna Audi Sport TT Cupia. ADAC GT Masters sopimus tuli vähän etuajassa, mutta se ei haittaa yhtään. Tämä on tärkein askel urallani tähän asti. Lottovoitto minulle, Lindholm iloitsee ja jatkaa, - Suuri kiitos ADAC Niedersachsenille ja Attempto Racingille, jotka antavat minulle tämän mahdollisuuden.

- Automme on uusi ja sitä vauhdittaa yli 500 hevosvoimaa tuottava vapaasti hengittävä 5,2-litran V10-moottori, jonka jatkeena on kuusivaihteinen sekventaalivaihteisto. Alumiinikorilla varustetun auton paino on 1225 kg. Kysymyksessä erilaisin kilpa-auto, mitä olen urani aikana koskaan ajanut. Hieno ja tehokas kilpuri. Ei Lamborghinia voi edes verrata mihinkään aiemmin ajamaani kilpa-autoon, sillä kyytiä on erilailla kun missään muussa ajamassani autossa. Odotan kauden alkua innoissani, Lindholm toteaa.

ADAC GT Masters -sarjassa kilpailevat Ferraria lukuun ottamatta kaikki muut autotehtaiden tukemat GT3-autonvalmistajat. Lähtöruudukossa autoja on mukana maksimimäärä eli peräti 35 autokuntaa ja sarjan taso on huippukova. Kuljettajalistalla on tuttuja ammattilaiskuljettajia F1- ja DTM-sarjoista, viime vuoden Le Mansin voittaja ja kuljettajia LMP1-tasolta ja muistakin formulasarjoista.

Lindholm sanoo, että GT-autojen kestävyyssarjassa opeteltavana on uusia elementtejä, kuten kuljettajan ja renkaiden vaihdot.

- Kuljettajan vaihtotilanteita pitää treenata vielä erikseen. Meillä on tallikaverini kanssa hyvin samankaltainen näkemys automme säädöistä, mikä on hyvä juttu. Huono kompromissi auton säädöissä kun ei ole hyväksi kummallekaan.

- Tiimimme puolelta tulostavoitteita ei ole vielä asetettu. Oma tavoitteemme on vakiinnuttaa paikkamme kauden loppupuoliskolla kymmenen parhaan joukossa. Jokaisessa kisassa totta kai yritämme parhaamme.

Lindholm toteaa, että Audin puolelta sopimukselle näytettiin heti vihreätä valoa, koska Lamborghini on saman autokonsernin tuotemerkki.

- Siksi ajan myös Audi Sport TT Cupin osakilpailut tänä vuonna. Laskin, että startteja olisi tiedossa kaikkiaan 28, joten ajaa saa ainakin ja se onkin tässä arvokkainta, että saa mahdollisimman paljon ajokokemusta, Lindholm muistuttaa.

ADAC GT Masters kausi 2016 käynnistyy vajaan viikon kuluttua 15.-17. huhtikuuta Oscherslebenin radalta Saksassa. Sarja päättyy seitsemää kilpailuviikonloppua myöhemmin lokakuussa Saksan Hockenheimiin.

Audin kilpailuosaston rakentamissa TT Cup -autoissa on 310 hevosvoimainen turbomoottori, jonka voima välittyy etupyörille kuusivaihteisen vaihdelaatikon kautta. Vaihteita käytetään ohjauspyörään asennetuista vaihteenvalitsimista.

Kilpailukalenteri koostuu Saksan vakioautojen DTM-sarjan yhteydessä ajettavista kuudesta kilpailuviikonlopusta, joista jokainen käsittää lauantaina ja sunnuntaina ajettavat kilpailulähdöt.

Viime kaudella Lindholm sijoittui sarjassa viidenneksi. Hänelle kirjattiin yksi paalupaikka ja palkintopallisija. Tänä vuonna tavoitteet ovat korkeammalla.

- Viime kausi oli äärettömän hieno ja arvokas kokemus kaiken kaikkiaan. Jotta tässä sarjassa pystyy ajamaan palkintopallisijoista, aika-ajossa pitää onnistua, koska aika-ajo on enemmän kuin puolet koko kilpailua. Ruudusta kymmenen ei ole mitään mahdollisuuksia taistella palkintopallisijoista, Lindholm toteaa.

Aika-ajo on myös yksi vaikeimmista osista Audi Sport TT Cup -kilpailukokonaisuutta.

- Uusi rengassetti on parhaimmillaan vain kahden kierroksen ajan, jonka jälkeen renkaiden suorituskyky tippuu niin että hyvään aikaan ei ole enää mahdollisuuksia. Aikaikkuna on lyhyt. Onnistuminen pitää pystyä ajoittamaan kahdelle kierrokselle.

Kevään aikana Lindholm pääsee muiden tavoin testaamaan Audi Sport TT Cup -kilpa-autoa vain kertaalleen. Yhden päivän mittainen testi järjestetään 9. huhtikuuta Saksan Hockenheimissa, jossa kausi 6. toukokuuta myös käynnistyy. Lindholmin tavoite on ajaa tänä vuonna sarjasta ensimmäinen osakilpailuvoitto ja nousta viime kautta useammin palkintopallille.

- Kaikki on tuttua viime kaudesta, joten tavoitteet pitääkin asettaa korkeammalle. Hockenheim on jo tuttu paikka viime kaudelta ja vaikka se ei kuulu lempiratojeni joukkoon niin parhaani totta kai jokaisella radalla yritän.

28.6.2016 - Emil Lindholm kuuden osakilpailun jälkeen upeasti viidentenä Audi Sport TT Cupissa - Juhannusjuhlat palkintokorokkeella

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Kansainvälistä Audi Sport TT Cupia sekä ADAC GT Mastersia kuluvalla kilpailukaudella urakoiva Emil Lindholm, 19, juhli palkintokorokesijoitusta Juhannuksena Saksan Norisringin katuradalla ajetussa Audi Sport TT Cupin kuudennessa osakilpailussa. Erinomaisesti palkintokorokesijoitusten kannassa koko kilpailukauden ollut Lindholm taisteli ruutulipulle saakka voitosta toisen suomalaiskuljettaja Joonas Lappalaisen kanssa, mutta ei onnistunut ohituksessa ja näin hänen oli tyydyttävä palkintokorokkeeen alimpaan sijaan. Silti uran parhain Audi Sport TT Cup sijoitus kelpasi suomalaisnuorukaiselle, joka on sarjapisteissä neljäntenä kun ajamatta on vielä kahdeksan osakilpailua.

Debyyttivuottaan ADAC GT Masters sarjassa mestaruuspisteitä ei Lindholm ole vielä Lamborghini Huracan GT3 autolla saavuttanut. Varikkosuoran ylinopeusrangaistuksista sekä kuljettajanvaihtojen epäonnistumisista kärsinyt toisen polven moottoriurheilija on 34 autokunnan joukossa saapunut maalilipuille nousujohteisilla sijoilla 17-26. Saksalaisen Attempto Racingin Lamborghini Huracan GT3 autolla ajoparinsa Andre Giesin kanssa kilpaileva Lindholm uskoo itseensä ja povaa nousujohteisten suoritusten jatkuvan myös kivenkovassa ADAC GT Masters sarjassa.

- Kun Audi Sport TT Cupin alkukauden auton aliohttavuus saatiin korjattua niin tulosta alkoi syntyä kun toisessa Nürburgringillä ajetussa kilpailuviikonlopussa pääsimme lähes tavoitteeni mukaisiin tuloksiin. Nyt Juhannuksena se sitten vihdoin toteutui kun pääsin juhlimaan urani parhainta Audi Sport TT Cup palkintokorokesijoitusta. Kahdeksan osakilpailua on vielä ajamatta ja taskussa on mukava neljäs sija. Tästä on hyvä jatkaa seuraaviin osakilpailuihin, Lindholm kertoo.

- Ammattilaisten huippusarjassa, ADAC GT Mastersissa olemme kärsineet amatöörimaisista virheistä. Tiedän, että ne kun saadaan karistettua pois niin uskon, että pystymme tavoittelemaan top-10 sijoituksia loppukauden kilpailuissa, jotka ovat tähän saakka olleet todella tiukkaa ja tasaista vääntöä; Virheitä ei saa tehdä eikä varomalla pärjää. Vaikka pisteitä emme vielä ole onnistuneet saavuttamaan niin tämä sarja on kehittymiseni kannalta minulle oikea paikka, Lindholm jatkaa.

Audi Sport TT Cup jatkuu heinäkuun puolivälissä Hollannin Zaanvoortin radalla, josta suomalaiskuljettaja matkaa Itävaltaan Red Bull Ringille, jossa kurvaillaan ADAC GT Masters sarjan neljäs osakilpailuviikonloppu.

Lopputulokset ADAC GT Masters, Sachsenring #1: 1.5.2016:
1. Sebastian Asch (DEU) - Luca Ludwig (DEU) Mercedes-AMG 1:02:14,208
2. Connor de Phillippi (USA) - Christopher Mies (DEU) Audi R8 + 2,148
3. Daniel Dobitsch (AUT) - Edward Sandström (SWE) Audi R8 + 9,191
---
21. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (DEU) BMW M6 GT3 + 37,845
26. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (DEU) Lamborghini Huracan GT3 - 1 kierros
kesk. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3

Lopputulokset ADAC GT Masters, Sachsenring #2: 2.5.2016:
1. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (DEU) Corvette C7 GT3 1:02:09,129
2. Philip Geipel (DEU) - Rahel Frey (SUI) Audi R8 + 4,498
3. Florian Stoll (DEU) - Laurens Vanthoor (BEL) Audi R8 + 10,675
---
17. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 + 21,241
26. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (DEU) Lamborghini Huracan GT3 - 1 kierros
29. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (DEU) BMW M6 GT3 - 11 kierrosta

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Hockenheim #1, 7.5.2016
1. Sheldon van der Linde (ZAF) 34:39,477
2. Dennis Marschall (DEU) + 1,134
3. Joonas Lappalainen (FIN) + 3,822
---
12. Emil Lindholm (FIN) + 11,666

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Hockenheim #2: 8.5.2016
1. Sheldon van der Linde (ZAF) 24:14,827
2. Nicklas Nielsen (DEN) + 7,234
3. Christoph Hofbauer (DEU) + 9,3590
4. Joonas Lappalainen (FIN) + 9,983
---
7. Emil Lindholm (FIN) + 17,232

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Nürburgring #1: 27.5.2016:
1. Dennis Marschall (DEU) 22:38,630
2. Joonas Lappalainen (FIN) + 0,542
3. Christoph Hofbauer (DEU) + 11,185
4. Emil Lindholm (FIN) + 11,712
5. Philip Ellis (GBR) + 12,287

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Nürburgring #2: 28.5.2016:
1. Sheldon van der Linde (ZAF) 23:36,055
2. Dennis Marschall (DEU) + 0,699
3. Joonas Lappalainen (FIN) + 2,534
4. Nicklas Nielsen (DK) ) + 3,151
5. Emil Lindholm (FIN) + 3,723

Lopputulokset ADAC GT Masters Lausitzring #1: 4.6.2016
1. Robert Renauer (DEU) - Martin Ragginger (AUT) Porsche 911 GT3 R 1:01:58,223
2. Rolf Ineichen (SUI) - Christian Engelhart (DEU) Lamborghini Huracan GT3 + 0,360
3. Patrick Assemheimer (DEU) - Dominik Schwager (DEU) Corvette C7 GT3 + 2,787
---
9. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 + 14,932
18. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (DEU) Lamborghini Huracan GT3 + 22,729
28. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (DEU) BMW M6 GT3 - 6 kierrosta

Lopputulokset ADAC GT Masters Lausitzring #2: 5.6.2016
1. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (DEU) Corvette C7 GT3 1:02:27,274
2. Patrick Assemheimer (DEU) - Dominik Schwager (DEU) Corvette C7 GT3 + 2,623
3. Conner De Philippi (USA) - Christopher Mies (DEU) Audi R8 + 8,857
---
6. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (DEU) BMW M6 GT3 + 14,508
8. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 + 25,522
17. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (DEU) Lamborghini Huracan GT3 + 58,824

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Norisring #1: 24.6.2016:
1. Dennis Marschall (DEU) 27:52,338
2. Lucas Di Grassi (BRA) + 0,583
3. Joonas Lappalainen (FIN) + 1,479
4. Sheldon van der Linde (ZAF) + 3,540
5. Emil Lindholm (FIN) + 6,651

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Norisring #2: 25.6.2016:
1. Lucas Di Grassi (BRA) 26:32,768 (ei aja sarjan pisteistä)
2. Joonas Lappalainen (FIN) + 2,698
3. Emil Lindholm (FIN) + 3,518
4. Dennis Marschall (DEU) + 3,774
5. Gosia Rdest (POL) + 5,022


5.9.2016 - Emil Lindholmin autokunta lähestyy kympin kärkeä ADAC GT Masters ratasarjassa - Degerbyläinen viidentenä Audi Sport TT Cupissa

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Kuluvalla kilpailukaudella erittäin kovatasoisia ADAC GT Masters ja Audi Sport TT Cup ratasarjoja urakoiva Emil Lindholm, 19, on loppukesän kilpailuissa ollut nousujohteisessa vauhdissa kun hän saksalaisen tallitoveri Andre Giesin kanssa ovat ADAC GT Masters sarjassa nousseet tavoittelemaan pistesijoituksia. Toisessa sarjassa, Audi Sport TT Cupissa hän on neljän osakilpailun jälkeen viidennellä sijalla kun ajamatta on vielä yksi ADAC GT Masters ja kolme Audi Sport TT Cup kilpailuviikonloppua.

Heinäkuun puolivälissä Hollannin Zaanvoortin radalla ajetussa Audi Sport TT Cupin neljännessä osakilpailuviikonlopussa Lindholmia vaivasi rengasmurheet kun haastavan radan karhea pinta söi pidon ennakoituna nopeammin. Lauantain ensimmäiseen osakilpailuun Emil starttasi neljännestä lähtöruudusta ja loistavan startin myötä nousi toiselle sijalle. Lähtö kuitenkin keskeytettiin ja uusittiin myöhemmin neljän auton joukkokolarin takia. Turva-auton takaa suoritettu uusintalähtö ei nuorukaiselta onnistunut enää yhtä hyvin vaan pahasti kuoriutuneiden renkaiden siivittämänä hän saapui maalilipulle kuudenneksi nopeimpana.

Sunnuntain toinen kilpailulähtö oli lähes toisinto lauantailta; Neljännestä ruudusta startannut Lindholm nousi nopeasti kolmanneksi, mutta kisan edetessä pito renkaista hävisi ja sijoitus putosi seitsemänneksi. Silti Zaanvoortin radan ensikertalaiseksi Emilin vauhti oli hyvällä tasolla kun hän oli harjoituksissa kolmanneksi ja aika-ajoissa kaksi kertaa neljänneksi nopein. Kuitenkin kuudes ja seitsemäs sijoitus ei ollut sitä mitä kilpailuilta lähdettiin hakemaan.

Kanssakilpailijoiden kolarointia Itävallassa

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna istahti jälleen Attempto Racingin ylläpitämän Lamborghini Huracan GT3 auton rattiin ja oli mukavassa vauhdissa Itävallan Red Bull Ringillä ajetussa Saksan ADAC GT Masters ratasarjan neljännessä osakilpailuviikonlopussa. Ensimmäistä kautta isoa ja tehokasta GT3-autoa ajavan Lindholmin ja tallitoveri Andre Giesin viikonloppu ei silti ollut mitenkään helppo; Erittäin kovatasoisessa sarjassa kaksikko jäi tunnin mittaisissa kilpailuissa kärkivauhdista vain 38 ja 25 sekuntia, jotka riittivät sijoituksiin 17. ja 16.

Ammattilaiskuljettajien miehittämässä huippusarjassa erot eri autojen välillä on mitättömän pieniä. Yli kolmenkymmenen autokunnan joukossa yksistään kymmenen parhaan joukkoon ja pisteille ajaminen vaatii täydellisen onnistumisen.

Ensimmäisessä kilpailussa Lindholm kärsi kanssakilpailijoiden spinnauksista sekä autonsa suoranopeuden puutteesta. Toisessa kilpailussa tallitoveri Andre Gies taisteli omallaan ajovuorollaan hienosti ja ohitti alussa muutaman auton. Kuljettajanvaihdon jälkeen Lindholm jatkoi hyvää suoritustasoa kunnes, jälleen kanssakilpailijan ajovirheen seurauksena Emil osui häneen ja meneetti arvokasta aikaa. Sijat 17. ja 16. olivat tähänastisen kilpailukauden parhaimmat tulokset, löysi Lindholm paljon parannettavaa.

- Koko viikonlopun aikana emme saaneet autoamme toivottuun vauhtiin. Toki ratakin oli vaikea eivätkä kanssakilpailijoiden Lamborghinit olleet myöskään kilpailukykyisiä Porscheja vastaan. Viikonlopun positiivisin anti oli se, että me molemmat kuljettajat pystyimme ajamaan ehjät kisat ilman isoja virheitä. Myös maaliin pääsy on aina hyvä asia, Lindholm muistutti.

Kolarointia legendaarisella Nürburgringillä

Saksan ADAC GT Masters jatkui elokuun toisena viikonloppuna Saksan perinteikkäisiin ratoihin kuuluvalla Nürburgringin Formula-1 radalla. Emil ja hänen saksalainen ajajaparinsa Andre Gies ylsivät viidennen kilpailuviikonlopun ensimmäisessä startissa sijalle 16, mutta joutuivat kolarin seurauksena keskeyttämään toisen osakilpailun. Suomalainen oli luonnollisesti harmissaan keskeytyksestä, joka oli autokunnalle kauden toinen kymmenestä ajetusta osakilpailusta.

- Lauantain kisa sujui tyydyttävästi kun pääsimme jopa ajamaan kilpaa viime vuoden mestaria vastaan. Oli mukava huomata, että kun paikkamme radalla oli sama niin sarjan puolustava mestari ei ollut meitä yhtään nopeampi. 16. sija oli tyydyttävä tulos varsinkin kun tiedämme, että paremman tuloksen saavuttamiseksi meidän pitäisi aika-ajoissa onnistua paremmin; Kolmekymmentä nopeinta autokuntaa ajoi aika-ajoissa 1,9 sekunnin sisälle toisistaan joten pienikin parannus toisi heti huomattavasti paremman lähtöruudun, Lindholm kertoo.

Sunnuntaina ajettu toinen osakilpailu päättyi Lindholmin ja Giesin osalta 15 kierroksen jälkeen keskeytykseen. Syyt saivat alkunsa välittömästi startin jälkeen ennen radan toista mutkaa.

- Jäin kahden auton väliin puristuksiin, enkä ehtinyt reagoida siihen mitenkään. Osumien seurauksena autostamme irtosivat puskurit ja myös ajovalot rikkoutuivat. Viidentoista kierroksen jälkeen lokasuoja tippui renkaan päälle ja se sai aikaiseksi paljon savua. Koska emme tienneet, mikä oli vikana niin tiimimme päätti ottaa varotoimena automme kisasta ulos. Renkaan mahdollinen rikkoutuminen ja sitä seurannut ulosajo olisi voinut aiheuttaa autoomme vieläkin suurempia vaurioita, pettynyt Lindholm kertoo.

Ensimmäinen ADAC GT Masters pistesija lähellä Hollannissa

Elokuun kolmantena viikonloppuna Lindholmin ja Giesin urakka ADAC GT Masters sarjassa jatkui Hollannin Zaanvoortin kilpailuviikonlopulla, jossa kaksikko ylsi ehjään ja yhteen kauden parhaimpaan suoritukseen. Viikonlopun osakilpailuissa autokunta kirjautti kolmenkymmenen GT3-auton joukossa sijat 14 ja 13.

Zandvoortin viikonloppua sävyttivät kova tuuli ja sadekuurot. Lauantain ensimmäisessä startissa Lindholmin autokunta oli vielä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä kiinni sijassa 13, mutta tulos heikkeni lopulta yhdellä. Sunnuntain toisessa startissa Lindholmin Lamborghinin kylkeä koeteltiin jälleen radan ensimmäisessä mutkassa.

- Ahdasta oli ja osumaa tuli kylkeen reilustikin. Ajauduin ajolinjalta pois, pääsin jatkamaan, mutta autoja pääsi tilanteessa ohi useita. Sitten tuli sade ja päätimme pysyä kuvankelin renkailla radalla. Se oli varsinaista liukastelua yli 500 hevosvoimaisella GT3-autolla, mutta meillä oli malttia ja riskimme kannatti: nousimme lähdössä takaisin sijalle 13, Lindholm kertoo.

- Autokuntamme vauhti oli Hollannissa hyvällä tasolla; Kauden ensimmäinen pistesija ja paikka kymmenen parhaan joukossa jäi vain kahden sekunnin päähän. Ajoimme edessä ja takana ajaneiden kanssa samoja kierrosaikoja. Kapealla radalla ohittaminen oli kuitenkin vaikeata. Tiimin kanssa tuossa kisan jälkeen spekuloimme, että jos päällemme ei olisi ensimmäisessä mutkassa ajettu, kauden ensimmäinen pistesija olisi ollut tosiasia.

Lindholmin kilpailukausi jatkuu syyskuun toisena viikonloppuna Audi Sport TT Cupin Nurburgringin osakilpailuviikonlopulla.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Zaanvoort #1: 16.7.2016:
1. Nicklas Nielsen (DK) 13 kierrosta
2. Sheldon van der Linde (ZAF) + 2,5
3. Dennis Marschall (GER) + 2,7
4. Philip Ellis (GBR) + 3,9
5. Joonas Lappalainen (FIN) + 4,5
6. Emil Lindholm (FIN) + 8,0

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Zaanvoort #2: 17.7.2016:
1. Sheldon van der Linde (ZAF) 13 kierrosta
2. Nicklas Nielsen (DK) + 9,4
3. Max Hofer (AUT) + 12,4
4. Dennis Marschall (GER) + 12,9
5. Joonas Lappalainen (FIN) + 13,4
6. Philip Ellis (GBR) + 14,4
7. Emil Lindholm (FIN) + 19,6

Lopputulokset ADAC GT Masters Red Bull Ring, Itävalta #1: 23.7.2016
1. David Jahn (GER) - Kévin Estre (FRA) Porsche 911 GT3 R 1:02:53,740
2. Fabian Hamprecht (GER) - Christer Jöns (GER) Bentley Continental GT3 + 3,545
3. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (GER) Corvette C7 GT3 + 4,574
---
17. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 38,848
22. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 - 9 kierrosta
Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 - kesk.

Lopputulokset ADAC GT Masters Red Bull Ring, Itävalta #2: 24.7.2016
1. Florian Stoll (GER) - Laurens Vanthoor (BEL) Audi R8 LMS 1:02:35,929
2. Jules Gounon (FRA) - Daniel Keilwitz (GER) Corvette C7 GT3 + 0,907
3. Jordan Pepper (SAF) - Daniel Abt (GER) Bentley Continental GT3 + 3,052
---
16. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 25,672
23. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 - 2 kierrosta
Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 - kesk.

Lopputulokset ADAC GT Masters Nürburgring #1: 6.8.2016
1. David Jahn (GER) - Kévin Estre (FRA) Porsche 911 GT3 R 1:02:06,460
2. Robert Renauer (GER) - Martin Ragginger (AUT) Porsche 911 GT3 R + 1,639
3. Nikolai Sylvest (DK) - Nikolaj Rogivue (SUI) Mercedes-AMG GT3 + 3,203
---
16. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 15,670
23. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 + 4 kierrosta
Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 - kesk.

Lopputulokset ADAC GT Masters Nürburgring #2: 7.8.2016
1. Connor De Phillippi (USA) - Christopher Mies (GER) Audi R8 LMS 1:01:41,403
2. Florian Stoll (GER) - Laurens Vanthoor (BEL) Audi R8 LMS + 2,762
3. David Jahn (GER) - Kévin Estre (FRA) Porsche 911 GT3 R + 4,841
---
12. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 + 13,376
19. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 + 25,035
Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 - kesk.

Lopputulokset ADAC GT Masters Zaanvoort #1: 20.8.2016
1. David Jahn (GER) - Kévin Estre (FRA) Porsche 911 GT3 R 1:03:12,573
2. Connor De Phillippi (USA) - Christopher Mies (GER) Audi R8 LMS + 1,245
3. Robert Renauer (GER) - Martin Ragginger (AUT) Porsche 911 GT3 R + 11,447
---
9. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 + 36,280
14. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 43,687
kesk. - Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3

Lopputulokset ADAC GT Masters Zaanvoort #2: 21.8.2016
1. Philip Geipel (GER) - Rahel Frey (SUI) Audi R8 LMS 1:01:58,902
2. Norbert Siedler (AUT) - Jaap Van Lagen (HOL) Lamborghini Huracan GT3 + 1,510
3. Luca Ludwig (GER) - Sebastien Asch (GER) Mercedes-AMG GT3 + 2,197
---
8. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 + 13,128
10. Patrick Kujala (FIN) - Milos Pavlovic (SRB) Lamborghini Huracan GT3 + 33,486
13. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 35,743


20.10.2016 - Emil Lindholm nappasi syksyn Audi Sport TT Cup kilpailuissa hopeasijan Nürburgringin kilpailuissa ja sijoittui sarjassa viidenneksi

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Degerbyläinen kilpa-autoilija Emil Lindholm, 19, sijoittui kansainvälisen Audi Sport TT Cup -ratasarjan loppupisteissä kilpailukauden 2015 tapaan viidenneksi ja sai samalla arvokasta kokemusta myös kivenkovasta ADAC GT Masters sarjasta.

Kuluneella kilpailukaudella niin Ralli SM-sarjan kolme talvista osakilpailua, 14 Audi Sport TT Cupin kilpailua sekä 14 ADAC GT Masters kilpailua urakoinut Lindholm nappasi Audi Sport TT Cupissa kaksi palkintokorokkeen toiseksi korkeinta sijaa ja muutenkin tasaisten suoritusten siivittämänä oli jälleen koko sarjan viidenneksi nopein kuljettaja. Audi Sport TT Cup ratasarjan mestariksi ajoi toinen suomalaiskuljettaja, Joonas Lappalainen.

Lindholmin kausi käynnistyi kolmella Ralli SM-sarjan talvisella osakilpailulla, joita saavutuksina oli yksi SM4-luokan pronssinen palkintokorokesijoitus ja kaksi pettymyksellistä kärkisijan ulosajoa. ADAC GT Mastersissa Emil ja hänen saksalainen tallitoveri Andre Gies taistelivat urheasti pääsystä kymmenen nopeimman joukkoon. Sen sijaan Audi Sport TT CUpissa Lindholm oli tuttu näky palkintokoroketaisteluissa. Ilman kolmea keskeytystä ja niistä saatuja nollapisteitä hän olisi taistellut mitalisijoituksista.

- Kauteen lähdettiin ajamaan kolmen parhaan joukkoon. Kaksi minusta riippumattomista syistä tapahtunutta keskeytystä veivät mahdollisuudet. Kolmen joukkoon ajaminen ei kestä yhtään nollasaraketta, Lindholm kertoo.

- Vaikka osa radoista ja auto olivat jo viime vuodelta tuttuja niin opittavaa on yhä. Sarjan kärki oli tänä vuonna mielestäni myös leveämpi kuin viime vuonna. Kaksi kakkossijaa ja kisoissa kärkikolmikossa ajaminen olivat kauden parasta antia. Eniten opittavaa on siinä, että saan kisoissa ajooni lisää tasaisuutta ja pidettyä huippuvauhdin yllä maaliin asti, nuorukainen jatkaa.

Lindholm sanoo, että kauden plusmerkkisiin asioihin kuuluu myös kilpailutilanteiden kohentunut lukeminen eli niin sanotun pelisilmän kehittyminen radalla.

- Lähdöt onnistuivat kauttaaltaan hyvin ja pystyin hakemaan ajolinjoja, joiden avulla vältin sumat ja kolarit. Tarvitsen vielä lisää kokemusta, sillä tasaisuus suorituksiin tulee vain kokemuksen kautta.

- Kun tulosta kolmen parhaan joukkoon tavoittelin niin on mahdotonta olla kauteen täysin tyytyväinen. Hieno juttu, että sarjan mestaruus tuli kuitenkin Suomeen. Onnittelut Joonas Lappalaiselle!, Lindholm iloitsi.

Isoa oppia ammattilaissarjasta

Emil Lindholm otti kauden alussa ison hyppäyksen siirtyessään GT3-autojen ammattilaissarjaan. Debyyttikausi kovassa ADAC GT Masters ammattilaissarjassa sujui kuitenkin nousujohteisesti.

- Olihan se iso askel, jonka GT3-autoihin siirryttäessä otin. Kauden edetessä pääsin paremmin automme kanssa sinuiksi ja sain paljon oppia kaikesta. Esimerkiksi GT3-luokan auton säätömahdollisuudet ovat aerodynamiikkaa myöten lähes rajattomat. En ole vieläkään perillä kaikesta, mutta oppia ja tietoa nykyaikaisen GT3-auton säätämisestä ja ajamisesta sain todella paljon.

- Kauden edetessä myös tulokseni ja vauhtini paranivat koko ajan. Ajaminen oli loppua kohden rentoa, joten suunta oli ainakin oikea, Lindholm summaa.

Kilpailukauden 2017 suunnitelmat ovat olemassa, mutta Lindholm sanoo, että kaikki on vielä auki.

- Toivon, että saisin jatkaa GT3-autojen parissa. Kaikki on kuitenkin vielä auki. Töitä tavoitteen eteen tehdään koko ajan, Lindholm toteaa.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Nürburgring #1, 10.09.2016
1. Joonas Lappalainen (FIN) 16 kierrosta
2. Emil Lindholm (FIN) + 3,049
3. Gosia Rdest (POL) + 4,827
---
14. Robert Koistinen (FIN) + 21,221

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Nürburgring #2, 11.09.2016
1. Joonas Lappalainen (FIN) 7 kierrosta
2. Nicklas Nielsen (DK) + 2,410
3. Philip Ellis (GBR) + 6,031
---
12. Robert Koistinen (FIN) + 25,386
kesk. Emil Lindholm (FIN)

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Hungaroring #1, Unkari, 24.9.2016
1. Dennis Marschall (DEU) 13 kierrosta
2. Joonas Lappalainen (FIN + 0,529
3. Nicklas Nielsen (DK) + 1,640
---
kesk. Emil Lindholm (FIN), rengasrikko

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Hungaroring #2, Unkari, 25.9.2016
1. Dennis Marschall (DEU) 13 kierrosta
2. Joonas Lappalainen (FIN + 3,332
3. Sheldon van der Linde (RSA) + 4,000
---
5. Emil Lindholm (FIN) + 9,217

Lopputulokset ADAC GT Masters, Hockenheim #1, 01.10.2016:
1. David Jahn (GER) - Kévin Estre (FRA) Porsche 911 GT3 R 1:02:35,692
2. Connor De Phillippi (USA) - Christopher Mies (GER) Audi R8 LMS + 5,848
3. Marvin Dienst (GER) - Christopher Zanella (SUI) Porsche 911 GT3 R + 20,822
---
12. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 + 1:08,335
17. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini Huracan GT3 + 1:20,387

Lopputulokset ADAC GT Masters, Hockenheim #2, 02.10.2016:
1. Robert Renauer (GER) - Martin Ragginger (AUT) Porsche 911 GT3 R 1:32:54,103
2. David Jahn (GER) - Kévin Estre (FRA) Porsche 911 GT3 R + 6,207
3. Nicolai Sylvest (DK) - Nikolaj Rogivue (SUI) Mercedes-AMG GT3 + 6,709
---
15. Jesse Krohn (FIN) - Martin Tomczyk (GER) BMW M6 GT3 + 23,564
kesk. Emil Lindholm (FIN) - Andre Gies (GER) Lamborghini GT3, rengasrikko

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Hockenheim #1, 15.10.2016:
1. Joonas Lappalainen (FIN 13 kierrosta
2. Nicklas Nielsen (DK) + 1,580
3. Sheldon van der Linde (RSA) + 2,486
4. Emil Lindholm (FIN) + 5,010
5. Dennis Marschall (DEU) + 8,347

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Hockenheim #1, 16.10.2016:
1. Dennis Marschall (DEU) 13 kierrosta
2. Nicklas Nielsen (DK) + 1,459
3. Joonas Lappalainen (FIN + 2,722
---
7. Emil Lindholm (FIN) + 10,909


6.11.2016 - Emil Lindholm ajoi GT Open ratasarjan päättäjäisissä seitsemänneksi

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Rata-autoilun GT3-autojen kansainväliset eurooppalaissarjat ovat tältä kaudelta takana. Saksalainen Attempto Racing osallistui kahdella autolla sarjan ulkopuolisina vierastiiminä kansainvälisen GT Open -ratasarjan seitsemänteen ja samalla viimeiseen osakilpailuun Barcelonan moottoriradalla Espanjassa.

Attempto Racingin Lamborghini Huracan GT3-auton rattiin Espanjassa istui samalla autolla ADAC GT Masters -sarjaa ajanut Emil Lindholm, 20, jonka ajajaparina oli tällä kertaa Norjan Christian Krognes.

Suomalaisnorjalainen autokunta onnistui aika-ajoissa mainiosti. Viikonlopun ensimmäiseen kilpailuun kaksikko pääsi starttaamaan ruudusta seitsemän ja toiseen peräti ruudusta kolme. Ensimmäisessä startissa autokunta ajoi Lamborghinin ruutulipulle seitsemäntenä, kun viikonlopun toinen startti päättyi ensimmäisellä kierroksella kolarin seurauksena keskeytykseen.

- Hieno viikonloppu hienolla radalla. En ole ennen Barcelonan moottoriradalla kilpaa ajanut ja kyllä tämän kokemuksen jälkeen on helppo ymmärtää, miksi F1-tallit haluavat testata juuri täällä. On tämä monipuolisia mutkia sisältävä moottorirata, Lindholm toteaa.

Myös saksalaistiimi matkasi Espanjaan lähinnä testaamaan uusia osia ja myös uutta teknistä henkilökuntaa kilpailuolosuhteissa. Lindholm kertoo, että tiimi saikin viikonlopun aikana rakennettua GT3-autonsa nopeutta ja ajettavuutta parempaan suuntaan.

- Olihan tämä meiltä kauden paras suoritus. Ensimmäisessä kisassa jäimme hitaamman autokunnan taakse, josta ei vain päässyt ohi. Mutkissa saimme auton aina kiinni, mutta pääsuoralle tultaessa pito edestä katosi, auto puski ja kaveri pääsi pitkällä pääsuoralla aina karkuun.

- Toisessa kisassa ensimmäisenä ajovuorossa ollut Christian (Krognes) peitti ensimmäisellä kierroksella radan hitaimmassa mutkassa ohittavaa autoa, hän jätti jarrutuksen liian myöhäiseksi, jolloin kaveri ajoi kylkeen, ja kisamme ja samalla oma kauteni päättyi tuohon kolariin.

Emil Lindholmin ensi vuoden suunnitelmat ovat olemassa, mutta mitään varmaa ei ole kerrottavana. Nuoren suomalaiskuljettajan toiveissa olisi jatkaa ajajauraansa GT3-autojen parissa.

Tuloksia; International GT Open, Barcelona, Espanja:
1. Kevin Estre (FRA) - Peter Terting (GER) Porsche 911 GT3 R 1:10:53,247
2. Thomas Biagi (ITA) - Fabrizio Crestani (ITA) Lamborghini Huracan GT3 + 3,733
3. Shaun Balfe (GBR) - Philip Keen (GBR) McLaren 650 S GT3 + 18,572
---
7. Emil Lindholm (FIN) - Christian Krognes (NOR) Lamborghini Huracan GT3 + 38,379
 
     
 
Sebateamin kotisivut on toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - www.mediaguru.fi