4
Sebateam in English Sebateamin kotisivut Suomeksi  
NaviLeft Tuoreimmat uutisemme Sebastian Lindholm Emil Lindholm Axel Lindholm Kilpailukalustomme Parhaimmat rallikuvamme TV-tuotantoamme Elämykselliset asiakastilaisuutemme Kumppaneitamme Ota yhteyttä ja kannusta meitä NaviRight
TableTop
 
Tuoreimmat uutisemme
 
28.4.2015 - Emil Lindholm valittiin saksalaiseen huippuratasarjaan

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Audi Sport TT Cup on vuodelle 2015 uusi kansainvälinen kilpa-autoilusarja, joka ajetaan Saksan vakioautojen DTM-sarjan yhteydessä. Audin kilpailuosaston Audi Sportin hallinnoimaan ratasarjaan valittiin talven aikana 165:stä hakijasta 18 nuorta kuljettajalupausta. Yksi valituista on 18-vuotias inkoolainen Emil Lindholm.

Viime vuonna kotimaisessa Porsche GT3 Cup Trophy Finlandissa yhden osakilpailuvoiton ja kaksi paalupaikkaa ajanut Lindholm odottaa kauden aloitusta innokkaasti. Takana on Audin järjestämiä kunto- ja ajoleirejä sekä myös kahden päivän mittainen mediakoulutustilaisuus Saksassa.

Uuden sarjan kuljettajista Lindholm on iältään nuorimmasta päästä. Hän oli ainoa, joka ei noussut joukkoon vahvan karting- tai formulakokemuksen siivittämänä, ja hän on ainoa, joka ajaa myös rallia.

- Audi on panostanut paljon kouluttamalla meitä ammattimaisesti tulevaisuutta varten muun muassa kunto- ja medialeireillä. Valintani oli hieno asia. Olen yksi joukon vähiten kokeneista kuljettajista. Tiedän, että tarvitsen enemmän kilometrejä alle, siksi kauden ensimmäisiin kilpailuihin lähden hakemaan kokemusta, jotta ajaminen olisi jatkossa luontevampaa.

- Tarkoitukseni on ajaa nousujohteinen sarja, paljon hyviä ja ehjiä kisoja. Parannetaan sijoituksia kauden edetessä, Lindholm toteaa.

Lindholm kertoo, että Audi-Sportin rakentama Audi TT Cup auto vaatii erilaisen ajotyylin kun autokonsernin toinen merkki Porsche, jolla nuori suomalaiskuljettaja viime vuonna kilpaili.

- Takavetoista ja –moottorista Porschea piti ajaa aggressiivisesti: jarruttaa ja kääntää auto myöhään mutkaan. Etuvetoinen ja -moottorinen Audi on täydellinen vastakohta: mutkassa pitää pystyä pitämään vauhtia yllä, jotta ulostulovauhti suoralle olisi mahdollisimman hyvä. Autojen painojakautumat ovat myös vastakohtia toisilleen.

Kevään aikana Lindholm on muiden tavoin päässyt testaamaan Audia kahdesti: ensimmäisen kerran Espanjan Barcelonassa ja toisen Saksan Hockenheimissa.

- Viikonlopun kilpailulähdöt ajetaan Hockenheimin pitkällä radalla, kun testasimme viikko sitten lyhyellä radalla. Missasin yhden testipäivän Espanjassa, mutta pääsin ajamaan viime lauantaina noin 40 kierrosta Hockenheimissa. En ole aiemmin sarjan radoilla ajanut, mutta en anna sen haitata. Parasta yritetään, Lindholm toteaa.

Saksan Hockenheimista starttaavassa sarjassa on kysymys yksityyppiluokasta, jossa kaikilla kilpailijoilla on identtiset Audi Sport TT Cup -ratakilpa-autot. Autossa on 310 hevosvoimainen moottori, jonka voima välittyy etupyörille kuusivaihteisen vaihdelaatikon kautta. Vaihteita käytetään ohjauspyörään asennetuista vaihteenvalitsimista.

Kilpailukalenteri koostuu Saksan vakioautojen DTM-sarjan yhteydessä ajettavista kuudesta kilpailuviikonlopusta, joista jokainen sisältää kaksi kilpailulähtöä - yhden lauantaina ja toisen sunnuntaina. DTM-sarjan osakilpailuja seuraa tapahtumapaikalla jopa 100 000 katsojaa. Lisäksi kilpailut televisioidaan kansainvälisesti.


3.5.2015 - Lindholm Audin uudessa ratasarjassa pisteille

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
Kansainvälisen Audi Sport TT Cup -ratasarjan ensimmäiset kilpailulähdöt on ajettu sateisen harmaalla Saksan Hockenheimringillä. 18-vuotias Emil Lindholm ylsi viikonlopun molemmissa starteissa pisteille. Ensimmäisessä lähdössä nuori suomalaiskuljettaja sijoittui 24 auton joukossa sijalle kymmenen ja toisessa lähdössä sijalle kolmetoista. Sarjan yhteispisteissä Lindholm ajaa avausviikonlopun jälkeen sijalla kymmenen.

Lindholmin mahdollisuudet kärkipään sijoituksiin kariutuivat aika-ajossa tapahtuneeseen ulosajoon.

- Minulla oli aika-ajoissa auton säätöjen kanssa ongelmia. Spinnasin muutaman kerran ja ajauduin lopuksi sateen kastelemalta radalta ulos hiekalle. Auton alusta täyttyi hiekasta ja pikkukivistä, joita putsattiin varikolla tovin aikaa. Menetin paljon kierroksia ja se kostautui. Oma virhe kuitenkin.

- Aika-ajoon pitää keskittyä huomattavasti paremmin, sillä vastaavaan ei ole varaa. Aika-ajojen kaksi nopeinta kierrosta määrää lähtöruudun viikonlopun kilpailuihin ja takaa ei ole kovin suuria mahdollisuuksia nousta taistelemaan kärkisijoituksista, Lindholm muistuttaa.

Viikonlopun ensimmäiseen kilpailustarttiin Lindholm starttasi lähtöruudusta 17 ja toiseen ruudusta 16.

- Ensimmäinen lähtö oli ihan OK. Pystyin hyvään kisavauhtiin, nousin sijalle kymmenen ja kellotin joukon kuudenneksi nopeimman kierrosajan. Toisessa lähdössä rytisi. Kiinan Shaun Thong ajoi lähtösuoralla kylkeeni, jonka jälkeen spinnasin ulos radalta. Turva-auton jälkeen nousin viimeiseltä paikalta jo sijalle 13, kunnes radan neulansilmämutkassa kaveri jarrutti autoni kylkeen ja putosin taas alaspäin.

Lindholmin kisavauhti oli koko viikonlopun ajan hyvää. Hän kellotti molemmissa starteissa nopeimman kierrosaikansa kilpailun kahden viimeisen kierroksen aikana.

- Toisen lähdön nousu sijalle 13 oli lopuksi ihan hyvä tulos. Pääasia, että pääsin maaliin ja sain pisteitä. Kisavauhtini on ihan ok ja kun saan aika-ajot onnistumaan niin tästä on hyvä jatkaa, Lindholm raportoi Hockenheimin varikolta.

Audi Sport TT Cup jää debyyttiviikonlopun jälkeen lähes kahden kuukauden mittaiselle tauolle, sillä sarjan seuraava osakilpailu on vuorossa vasta kesäkuun viimeisenä viikonloppuna 26.-28.6. Norisringin radalla Saksassa. Lindholmilla työt Saksassa jatkuvat ADAC Opel Rally Cupissa, jonka kolmas osakilpailu Thüringen Rally ajetaan kahden viikon kuluttua Frankfurtin itäpuolella Pössneckin kaupungin ympäristössä.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Hockenheim Saksa, 1. kilpailulähtö:
1. Marc Aurel Coleselli (AUT) 24.12,014
2. Nicolaj Moller Madsen (DEN) + 5,853
3. Dennis Marschall (DEU) + 11,410
….
6. Joonas Lappalainen (FIN) + 19,444
10. Emil Lindholm (FIN) + 43,469
13. Toomas Heikkinen (FIN) + 56,095

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Hockenheim Saksa, 2. kilpailulähtö:
1. Dennis Marschall (DEU) 29.53,445
2. Nicolaj Moller Madsen (DEN) + 2,936
3. Alexis van de Poele (BEL) + 3,294

5. Joonas Lappalainen (FIN) + 7,536
13. Emil Lindholm (FIN) + 25,035
21. Toomas Heikkinen – 2 kierrosta


28.6.2015 - Emil Lindholm ajoi Saksan Norisringillä pisteille

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Kansainvälisen Audi Sport TT Cup -ratasarjan toinen kilpailuviikonloppu on käyty Saksan Norisringillä. Sarjassa ajava Emil Lindholm (18) ylsi viikonlopun molemmissa starteissa pisteille. Lauantaina ajetussa ensimmäisessä lähdössä Lindholm sijoittui kolaroinnin jälkeen sijalle 15 ja tänään ajetussa toisessa lähdössä sijalle 12. Sarjan yhteispisteissä Lindholm ajaa neljän osakilpailun jälkeen sijalla kolmetoista.

Lauantain ensimmäiseen starttiin Lindholm starttasi ruudusta 17.

- Vapaat harjoitukset menivät ihan hyvin (yhdeksäs), mutta aika-ajoissa en taaskaan onnistunut. Lähdimme kaikki radalle sadekelin renkailla ja se aika olisi pitänyt ajaa heti. Edellisessä kisassa ajoin aika-ajon alussa ulos, joten nyt pyörin radalla tarkoituksellisesti pidempään, mutta samalla kulutin renkaani piloille ja en saanut ajetuksi yhtään hyvää aikaa. Taas opittiin jotain uutta, suomalaiskuljettaja muistutti.

Lindholm onnistui viikonlopun ensimmäisen osakilpailun startissa ja nousi nopeasti sijalle 13.

- Sen jälkeen ajoin oman ajovirheeni seurauksena sateen kastelemalla radalla neulansilmämutkan pitkäksi. Kun palasin takaisin radalle, en huomannut toista autoa, kolaroin sen kanssa ja putosin sijalle 15, joka jäi myös lauantain tulokseksi.

Sunnuntaina ajettuun kauden neljänteen osakilpailuun Lindholm starttasi ruudusta 15.

- Toisessa lähdössä heti ensimmäisessä mutkassa rytisi. Siinä pelossa, että taas sattuu jotain niin jättäydyin suosiolla muista sivuun ja ajoin ensimmäiset mutkat varovaisesti. Tipuin sijalle 18, kun safetycar kutsuttiin radalle.

- Uusintalähdön jälkeen osuin oman ajovirheen seurauksena lievästi betoniseinään, jonka seurauksena auton oikeapuoleinen etupyörä kääntyi hieman vinoon ja auto ei enää kääntynyt kunnolla vasemmalle. Siitä oli aika paljon haittaa, sillä Norisringin radan neljästä mutkasta kolme kääntyy juuri vasemmalle. Sija 12 oli siten ihan OK tulos.

Lindholm toteaa, että neljän ensimmäisen startin perusteella Audi Sport TT Cupin taso on odotetun kova.

- Kilpa-automme kehittäjä, Le Mansissa ja vakioautojen WTCC-sarjassa osakilpailuvoittoihin yltänyt Jordi Gené ei noussut täällä kummassakaan lähdössä palkintopallille, vaikka hän on ajanut Audi Sport TT Cup –autolla tuhansia kilometrejä.

- Se on huomattu, että jos kaikki ei mene aivan täydellisesti kohdalleen niin kärkeen ei ole mitään asiaa. Olet lähestulkoon joukon viimeinen. Tästä viikonlopusta otetaan mukaan taas paljon kokemusta ja yritetään seuraavassa kisassa Itävallan Red Bull Ringillä uusiksi. En ole koskaan siellä ajanut, mutta mä luulen, että se on mielenkiintoinen ja minulla hyvä rata, Lindholm toteaa.

Audi Sport TT Cupin kolmas kilpailuviikonloppu ajetaan heinä-elokuun vaihteessa Itävallan Red Bull Ringillä. Sarjassa ajetaan kaikkiaan kuusi kilpailuviikonloppua ja kaksitoista osakilpailua.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Norisring Saksa: 1. kilpailulähtö:
1. Shaun Thong (CHN) 26.00,782
….
6. Joonas Lappalainen (FIN) + 3,954
15. Emil Lindholm (FIN) + 27,675

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Norisring Saksa: 2. kilpailulähtö:
1. Nicolaj Möller Madsen (DEN) 27.00,769

11. Joonas Lappalainen (FIN) + 14,632
12. Emil Lindholm (FIN) + 16,086


2.8.2015 - Emil Lindholm osallisena joukkokolarissa – tuloksena kuitenkin kauden paras sijoitus

Highslide JS
 
Highslide JS
Kansainvälisen Audi Sport TT Cup –rata-autosarjan kolmas kilpailuviikonloppu Itävallan Red Bull Ringillä päättyi joukkokolariin, jossa osallisena oli myös Suomen 18-vuotias Emil Lindholm. Viikonlopun ensimmäisessä kilpailulähdössä sijalle 18 päätynyt Lindholm starttasi rankkasateessa ajettuun toiseen lähtöön ruudusta kahdeksan. Jatkuvan ja koko ajan yltyneen sateen takia kilpailijat päätettiin lähettää liikkeelle turva-auton takaa.

Kun turva-auto poistui kolmen kierroksen jälkeen varikolle, kilpailu keskeytettiin punaisella lipulla ensimmäisen kierroksen puolivälissä. Kisassa viidentenä ajanut Saksan Christoph Hofbauerin Audi nousi kakkosmutkan jälkeen radan pitkällä kilometrin mittaisella takasuoralla vesiliirtoon, jonka seurauksena saksalaiskuljettajan auto osui rajusti kaiteeseen, josta se sinkoutui takaisin radalle muiden eteen. Joukkokolari oli tosiasia. Rajujen törmäyksien jälkeen samaan kasaan romuttui kaikkiaan kuusi autoa, joista yksi oli kilpailussa kahdeksantena ajanut Lindholm.

Yksikään kuljettaja ei loukkaantunut kolarissa, mutta sen seurauksena kilpailu keskeytettiin, eikä sitä enää jatkettu. Lähdön tuloksiksi ilmoitettiin aika-ajon tulos, jonka perusteella pisteet lähdöstä puolitettiin. Lindholm kirjattiin tuloksissa kahdeksanneksi, joka on hänen kauden paras tulos tähän mennessä.

Audi Sport TT Cup jatkuu syyskuun puolivälissä Oscherslebenin radalla Saksassa. Sarjassa ajetaan kaikkiaan kuusi kilpailuviikonloppua ja kaksitoista osakilpailua.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Red Bull Ring Itävalta: 1. kilpailulähtö:
1. Jan Kisiel (POL)
….
14. Joonas Lappalainen (FIN)
18. Emil Lindholm (FIN)

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Red Bull Ring Itävalta: 2. kilpailulähtö:
1. Alexis van de Poele (BEL)

8. Emil Lindholm (FIN)
13. Joonas Lappalainen (FIN)

Pistetilanne 6/12 osakilpailua:
1. Nicolaj Möller Madsen (DEN) 111


24.8.2015 - Emil Lindholm Adam Cupin kolmanneksi Saksan MM-rallin ensimmäisessä osiossa!

Highslide JS
 
Highslide JS
Kaikkinensa viikon mittainen kilpailu, Saksan MM-ralli on tänään saatettu päätökseen. Adam Cupissa MM-ralli oli jaettu kahdeksi erilliseksi kilpailuksi, joista perjantaina ajettiin yksi ja lauantai-sunnuntaina toinen. Ainoa ero itse MM-ralliin oli, ettei Adam Cupissa ajettu lauantaina viimeistä erikoiskoetta.

Jo nuotituksessa oli selvää että se joka ajaa virhettä maaliin olisi lopputuloksissa korkealla. Tiet kiemurtelee pääosin vuorten rinteillä, viiniköynnösten seassa, ja tilaa virheille ei yksinkertaisesti ole. Toiselle puolella on kallio, toisella jyrkkä pudotus. Kyseessä oli ylivoimaisesti kauden vaikein osakilpailu.

Kun perjantain EK:sta oli ajettu puolet, olimme toisena luokassamme joka tuli suurena yllätyksenä itselleni, ja varmasti myös monelle. Vaikka lähdimme ajamaan varovasti, olimme silti ajaneet toiseksi nopeimman ajan kahdelle EK:lle. Tarkoitus olikin ajaa päivän loput pätkät läpi ongelmitta, sillä luvassa oli erittäin tärkeät sarjapisteet. Epäonni iski kuitenkin toiseksi viimeisellä, EK 7:llä, jolla meiltä katkesi vetoakseli. Adamin voimansiirrossa käytetään onneksemme niin jäykkää tasauspyörästön lukkoa että auto liikkuu vain yhdellä vetoakselilla, tosin huomattavasti huonommin. Matkaa aiemmin kolmantena olleeseen Samuli Vuorisaloon ei ollut kuin muutama sekunti, joten olimme jo tippuneet hänen taakseen. Neljäntenä oleva Niklas Stötefalke kävi myös uhkaksi, sillä olimme häntä ajallisesti edellä 50 sekuntia, ja kuin ajamatta oli 30 EK kilometriä, olisi mahdollista että hän saisi meidät kiinni. Maalissa ero oli kuitenkin meidän eduksi, ja olin ajanut ensimmäistä kertaa podiumille Adam Cupissa!

Lauantaina lähdimme erikoiskokeille samalla varovaisella taktiikalla. Päivän ensimmäiset viisi EK:ta sujui ongelmitta, ajaessamme kolmelle pätkälle, mm. 45,6km pitkälle Panzerplattelle kolmanneksi nopeimman ajan. Näin olimme tuloksissa taas kolmansia. Päivän kolme viimeistä EK:ta sujui Panzerplatten uusintaa lukuun ottamatta loistavasti, sillä meiltä puhkesi itselleni tuntemattomasta syystä rengas. Sitä vaihtaessa menetimme reilusti yli neljä minuuttia. Asia harmitti eteenkin siksi että EK:n alku oli tullut virheittä ja erittäin hyvää vauhtia. Tuloksissa olimme yhdeksänsiä, ajallisesti toista sijaa reilut kolme minuuttia perässä.

Sunnuntaina ajoimme kaikille EK:lle tasaisen varmasti viidenneksi nopeimman ajan. Tämä riitti nostamaan meidät yhdeksänneltä sijalta kuudenneksi. Jossitellen todettakoon, että toiseen sijaan oli tällöin ainoastaan kaksi minuuttia matkaa, ja renkaanvaihdosta pitäisi suoriutua kahdessa minuutissa, eikä neljässä…

Kokonaisuudessa kyseessä oli kuitenkin positiivinen kokemus ja upea kilpailu. Näillä eväillä on helpompi jatkaa kahden viikon päästä seuraavassa Adam Cup kilpailussa. Sarjan pisteissä olemme 74:llä pisteellä kuudensia, neljä pistettä viidettä sijaa perässä.


13.9.2015 - Emil Lindholm kahdesti kympin joukkoon Oscherslebenissä

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Kansainvälisen Audi Sport TT Cup –rata-autosarjan neljäs kilpailuviikonloppu Saksan Oscherslebenissä oli puolalaiskuljettaja Jan Kisielin näytöstä. Kisiel ajoi viikonlopun molempien lähtöjen ykköseksi ja nousi Audi Sport TT Cupin pisteissä ykköspaikalle.

Edellisessä osakilpailussa kolarin seurauksena romuttuneen auton tilalle uuden menopelin saanut 18-vuotias Emil Lindholm kirjautti viikonlopun kilpailulähdöissä sijat 9 ja 10.

- Uusi auto ei välttämättä ole kaikkein paras vaihtoehto lähteä kilpailuviikonloppuun. Kun ei ole mitään referenssiä kyseisestä autosta niin vapaat harjoitukset kuluivat auton säätöjen etsimiseen ja ennen aika-ajoa pääsin ajamaan vain viisi nopeaa kierrosta.

- Itse aika-ajoissa jäin sijalle 12 ja siitä ruudusta ei vain pääse taistelemaan kärkisijoista. Sarja on todella tasainen ja tiukka. Jäin viidennestä sijasta vain 0,15 sekuntia, ja se oli niinkin vähäisen valmistautumisen jälkeen ihan OK tulos.

Lindholm sanoo, että kauden neljäs kilpailuviikonloppu oli vauhdillisesti ja ajollisesti kauden tähän mennessä paras.

- Ekassa kisassa oli pari läheltä piti –tilannetta, mutta niistä selvittiin. Nousin muutaman pykälän ja olin yhdeksäs. Pystyin ajamaan hyviä kierrosaikoja. Radan keskisektorille ajoin pohjat ja kisavauhtini oli porukan kolmanneksi nopeinta.

- Toiseen kisaan lähdin samasta ruudusta (12), josta ei mitään jättinousuja pysty tekemään. Tänään tulos oli yhden pykälän heikompi (10), mutta kisavauhtini oli jälleen hyvällä tasolla. Meillä oli kisan puolivälistä sen loppuun asti kahden muun auton kanssa hyvää vääntöä. Ajoin parempia kierrosaikoja kuin edellä ajaneet, mutta en vain päässyt heistä ohi.

Lindholm sanoo, että sarjan seuraavassa osakilpailussa Nürburgringillä fokus on suunnattava aika-ajoihin.

- Tämä viikonloppu osoitti, että kisavauhdissani on tapahtunut iso steppi eteenpäin. Jos haluaa kärkikahinoihin mukaan niin aika-ajosta on saatava hyvä aika ja lähtöpaikka. Aika-ajossa menestyminen on ihan a ja o tässä sarjassa ja siihen panostetaan seuraavassa kisassa, Lindholm muistuttaa.

Audi Sport TT Cup jatkuu syyskuun 25.-27. päivä Nürburgringin radalla Saksassa. Sarjassa ajetaan kaikkiaan kuusi kilpailuviikonloppua ja kaksitoista osakilpailua.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Oschersleben, Saksa: 1. kilpailulähtö:
1. Jan Kisiel (POL)
….
3. Joonas Lappalainen (FIN)
9. Emil Lindholm (FIN)

Lopputulokset Audi Sport TT Cup, Oschersleben, Saksa: 2. kilpailulähtö:
1. Jan Kisiel (POL)
2. Joonas Lappalainen (FIN)

10. Emil Lindholm (FIN)


19.9.2015 - Lindholm ajoi historiallisen paalupaikan Nürburgringillä

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Toisen polven kilpa-autoilija Emil Lindholm (18) ajoi tänään suomalaista rata-autoiluhistoriaa. Lindholm ylsi ensimmäisenä suomalaiskuljettajana Audi Sport TT Cup –rata-autosarjan aika-ajossa paalupaikalle. Nuori suomalaislupaus starttaa tänään alkuillasta Nürburgringin moottoriradalla Saksassa kauden yhdeksänteen osakilpailuun ykkösruudusta, vierellään sarjan pistejohdossa ajava Jan Kisiel.

Lindholmin vauhti oli koko aika-ajosession huipputasolla, sillä huomiseen kauden kymmenenteen osakilpailuun ensimmäisen lähtörivin paikat vaihtuvat siten, että Kisiel starttaa paalulta, Lindholm kakkosruudusta.

Audi Sport TT Cup aika-ajo 1. Nürburgring, Saksa:
1. Emil Lindholm (FIN) 1:35.228

2. Jan Kisiel (POL) 1:35.262
3. Dennis Marschall (DEU) 1:35.410
4. Loris Hezemans (NLD) 1:35.595
5. Joonas Lappalainen (FIN) 1:35.677

Audi Sport TT Cup aika-ajo 2. Nürburgring, Saksa:
1. Jan Kisiel (POL) 1:35.429
2. Emil Lindholm (FIN) 1:35.459
3. Dennis Marschall (DEU) 1:35.594
4. Loris Hezemans (NLD) 1:35.761
5. Nicolaj Möller Madsen (DNK) 1:35.830
6. Joonas Lappalainen (FIN) 1:35.862

20.9.2015 - Emil Lindholm nousi palkintopallille Nürburgringillä

Vakioautojen Audi Sport TT Cupin Emil Lindholm (18) ylsi kauden parhaimpaansa Nürburgringillä Saksassa. Viikonlopun lähdöissä Lindholm ajoi sijat kolme ja neljä, ja nousi sarjan yhteispisteissä seitsemänneksi.


Viikonlopun ensimmäiseen osakilpailuun paalulta startannut Lindholm johti kisaa neljä ensimmäistä kierrosta, jonka jälkeen sarjan kaksi kärkinimeä Puolan Jan Kisiel ja Saksan Dennis Marschall nousivat väkisin suomalaiskuljettajan ohi. Kauden ensimmäinen palkintopallisija lämmitti kuitenkin mieltä.

- Ihan OK kisa. Vähän olin hermostunut ennen starttia. Kisa päättyi kolarin seurauksena punaisella lipulla. Minulla olisi ollut mahdollisuus ajaa toisesta sijasta, mutta turha jossitella. Tuloksena kauden ensimmäinen palkintopallisija ja se tuntui todella hyvältä.

Viikonlopun toiseen starttiin Lindholm lähti kakkosruudusta. Lähtö onnistui hyvin ja Lindholm piti paikkansa, kunnes turva-auto kutsuttiin radalle. Uusintalähdössä Lindholm menetti useita sijoja, mutta nousi lopulta neljänneksi.

- Ennen turva-autoa olin saanut eroa kolmantena ajavaan, mutta uusintalähdössä radan ensimmäisessä mutkassa jäin pussiin ja kavereita pääsi ohitseni. Kierrosta myöhemmin minulla oli vaihteiden kanssa alaspäin vaihtaessa ongelmia. Mutkasta ulos ajettaessa autossa ei ollut vetoa päällä ja taas autoja painui ohitseni.

- Putosin kuudenneksi, mutta pääsin tekemään nousua vielä neljänneksi. Kilpailun toiseksi viimeisellä kierroksella rakensin ohituspaikkaa pääsuoran päähän, mutta kaveri sulki oven sisämutkaan, tilaa ei ollut, jouduin väistämään vasemmalle ja yritys epäonnistui. Toista mahdollisuutta ei enää avautunut, joten toinen palkintopallisija jäi sekunnin päähän.

Audi Sport TT Cupin osalta ympyrä sulkeutuu kolmen viikon kuluttua Hockenheimin radalla, josta sarja keväällä käynnistyi.

- Olen iloinen siitä, että vauhtini on tällä hetkellä kohdallaan. Sarjan viimeiseen osakilpailuun Hockenheimiin on kiva lähteä, koska olen ajanut radalla aiemminkin kilpaa. Nämä muut radat ovat olleet uusia tuttavuuksia. Uskon, että myös Hockenheimissa on hyvät mahdollisuudet ajaa palkintopallisijoista.

Audi Sport TT Cupin finaaliosakilpailut Hockenheimissa ajetaan 16.-18. lokakuuta.

Audi Sport TT Cup osakilpailu 9/12, Nürburgring, Saksa:
1. Jan Kisiel (POL)
2. Dennis Marschall (DEU) + 0,9
3. Emil Lindholm (FIN) + 2,0
---
Joonas Lappalainen (FIN) kesk.

Audi Sport TT Cup osakilpailu 10/12, Nürburgring, Saksa:
1. Jan Kisiel (POL)
2. Dennis Marschall (DEU) + 3,0
3. Loris Hezemans (NED) + 8,1
4. Emil Lindholm (FIN) +9,2
---
Joonas Lappalainen (FIN) ei startannut.


27.10.2015 - Emil Lindholm sijoittui viidenneksi niin Audi Sport TT Cup ratasarjassa kuin Saksan ADAC Opel Rallye Cupissa

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Kansainvälisen Audi Sport TT Cup -ratasarjan ensimmäinen kausi on saatu päätökseen Saksan Hockenheimringillä. Sarjassa kilpaileva 18-vuotias toisen polven autourheilija Emil Lindholm ajoi sarjan päätösviikonlopun lähdöissä sijat yhdeksän ja neljätoista. Kaksitoista osakilpailua käsittävän sarjan yhteispisteissä Lindholm sijoittui hienosti viidenneksi.

Viikonlopun ensimmäiseen lähtöön Lindholm starttasi ruudusta yhdeksän. Nuori suomalaiskuljettaja sai hyvän lähdön ja nousi ensimmäisen kierroksen aikana viidenneksi. Seuraavalla kierroksella turva-auto kutsuttiin radalle ja kun kilpailua hetkeä myöhemmin jatkettiin, Lindholm putosi kahden seuraavan kierroksen aikana sijalle 11.

- Ei mennyt kuin ”Strömsössä”. Parempaa olisi ollut tarjolla, mutta ei. Lauantain kisa alkoi hienosti, mutta epäonnistuin uusintalähdössä ja ajorytmini katosi. Tein liikaa virheitä ja ajoin mutkia leveäksi. Omia mokia kaikki. Oman ajamiseni kanssa oli lauantaina vaikeata, siksi tekeminen herpaantui, Lindholm tunnusti.

Sunnuntaina ajettua viikonlopun toista kilpailulähtöä jouduttiin sankan sumun takia siirtämään lähes kolmella tunnilla. Kun Audi Sport TT Cupin autot saatiin toistamiseen lähtöruudukkoon, Lindholm starttasi kauden päättäneeseen kilpailuun ruudusta kahdeksan.

- Kilpailun siirtäminen oli hyvä päätös. Sumu oli sakeata ja rata osin märkä. Keli oli tosi hankala. Kisassa sain taas hyvän startin ja nousin lähtösuoralla seitsemänneksi. Ensimmäisessä mutkassa tila loppui kesken, joten jouduin kääntämään autoni sisämutkan korkeasta ratareunuksesta rajusti yli. Vasen etupyörä sai osumaa, jonka seurauksena auto ei enää kulkenut kunnolla suoraa eikä kääntynyt hyvin oikealle.

- Ensimmäisellä kierroksella radan paluusuoralla Dennis Marschallin auto lähti edessäni spinnaamaan, jouduin nostamaan jalan kaasulta ja kolme autoa pääsi ohi. Koko loppukisa oli sen jälkeen pelkkää selviytymistä. Haasteellinen kisa, joka meni osaltani yhtä huonosti kuin samalla radalla ajettu kauden avauskisakin, Lindholm totesi.

Sarjan yhteispisteissä Lindholm sijoittui hienosti viidenneksi. Kauden kohokohtia olivat muun muassa Nürburgringillä saavutetut paalupaikka ja palkintopallisija.

- Kauden kuudesta kilpailuviikonlopusta puolet sujui osaltani heikosti. Viides sija on siihen nähden ihan OK tulos. En tiedä, voiko siihen olla tyytyväinen, mutta viides sija kertoo ainakin siitä, että välillä on jotain asioita tehty oikein.

Lindholm sanoo, että ensimmäistä kertaa järjestetty Audi Sport TT Cup –ratasarja oli ammattitaitoisesti rakennettu kokonaisuus ja hyvä kokemus.

- Kun ajoimme Saksan DTM-sarjan yhteydessä kilpaa niin kulissit olivat kunnossa ja automme tehtaan rakentamia uusia kilpa-autoja. Äärettömän hieno ja arvokas kokemus kaiken kaikkiaan. Jatkossa virheitä pitää karsia, jotta vastaavassa sarjassa pystyy ajamaan mestaruudesta. Ensi vuoden suunnitelmani ovat vielä auki. Aika näyttää, mitä tapahtuu, Lindholm toteaa.

Lupaava viides sija Saksan ADAC Opel Rallye Cupissa

Autourheiluharrastuksensa ensimmäisen kokonaisen kansainvälisen kilpailukauden ulkomailla urakoineen Lindholmin kilpailukauteen kuului yhteensä 22 osakilpailua kun hän Audi Sport TT Cup ratasarjan lisäksi mittasi vauhtiaan kovasti arvostetussa Saksan ADAC Opel Rallye Cupissa. Tämän lisäksi hän ajoi yhden talvisen Ralli SM-osakilpailun.

Helmikuussa Mikkelin SM-rallista Emil avasi kilpailukauden upeasti SM3-luokan neljänneksi korkeimmilla mestaruuspisteillä ja jatkoi lupaavia otteitaan Saksan ADAC Opel Rallye Cupissa, josta kilpailukauden parhaimpana tuloksena oli kaksi pronssista palkintokorokesijaa, sekä yhden osakilpailun Powerstagen voitto. Muuten yksi keskeytys ja yksi kahdeksas ja yksi yhdeksäs sija johti siihen, että loppupisteissä suomalaiskuljettaja debytoi kartanlukijansa Jennifer Lerchin kanssa sarjassa hienosti viidenneksi.

- Rallissa nuottien kanssa on vielä jonkin verran tehtävää, sillä koko kilpailukauden aikana olen ollut aavistuksen liian varovainen niiden kanssa. Kuitenkin viimeiseen osakilpailuun saimme ne tehtyä tyydyttävälle tasolle ja siitä tuloksena oli hieno kolmas sija sekä ennen kaikkea sarjan ensimmäinen nopein erikoiskoeaika - vieläpä lisäpisteitä tuoneella Powerstagella, Lindholm kertoo.

- Tänä vuonna oppia kansainvälisestä autourheilusta on tullut erittäin kiitettävästi ja se näkyy hienosti vauhdissamme. Olen kehityksessäni ottanut isoja askelia eteenpäin ja se taas antaa paljon lupauksia kilpailukaudella 2016. Nyt iso kiitos yhteistyökumppaneille tästä vuodesta, Lindholm jatkaa.

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Hockenheim Saksa: 17.10.2015: 1. kilpailulähtö:
1. Rene Rast (D) 12 kierrosta
2. Joonas Lappalainen (FIN) + 0.891
3. Nicolaj Möller Madsen (DK) + 5,630
---
9. Emil Lindholm (FIN) + 14.881

Lopputulokset Audi Sport TT Cup Hockenheim Saksa: 18.10.2015: 2. kilpailulähtö:
1. Marco Bonanomi (ITA) 12 kierrosta
2. Joonas Lappalainen (FIN) + 0.751
3. Nicolaj Möller Madsen (DEN) + 1.205

14. Emil Lindholm (FIN) + 13.385

Lopputulokset 52. ADAC 3-Städte-Rallye 2015, Saksa, ADAC Opel Rallye Cup, Top-5:
1. Julius Tannert & Jennifer Thielen, 1:15:15.1
2. Samuli Vuorisalo & Eetu-Pekka Hellsten, +33.0sek
3. Johannes Fürst & Peter Medinger, +53.9sek
4. Emil Lindholm & Jennifer Lerch, +54.7sek
5. Niklas Stötefalke & Natalie Solbach-Schmidt, +1:50.7sek

Lopputulokset Audi Sport TT Cup 2015, Top-7
1. Jan Kisiel, 231 pistettä
2. Nicolaj Moller Madsen, 206 pistettä
3. Dennis Marschall, 186,5 pistettä
4. Joonas Lappalainen, 157,5 pistettä
5. Emil Lindholm, 115 pistettä
6. Shaun Thong, 106 pistettä
7. Loris Hezemans, 105,5 pistettä

Lopputulokset ADAC Opel Rallye Cup, Top-7:
1. Julius Tannert, 296 pistettä
2. Samuli Vuorisalo, 183 pistettä
3. Yannick Neuville, 130 pistettä
4. Jacob Madsen, 122 pistettä
5. Emil Lindholm, 110 pistettä
6. Kevin Müller, 85 pistettä
7. Jerzy Tomaszczyk, 82 pistettä
 
     
 
Sebateamin kotisivut on toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - www.mediaguru.fi