Sebastian, Emil & Axel Lindholm - Flying Finn Rally Drivers - Sebateam.fi
Kilpailukausi 2010: Sebateamin Axel Lindholm kansainvälisissä ralleissa

24.1.2010 - Sebateam avasi kilpailukauden Viron rallimestaruussarjassa

Highslide JSKilpailu ajettiin Etelä-Virossa Vörun kaupungin lähiteillä. Kilpailun 5 erikoiskokeella pituutta oli yhteensä noin 90 EK-kilometriä. Kilpailu ajettiin kalustolle vaativissa olosuhteissa, koska kilpailuaamuna pakkasta oli jopa 30 astetta!

Erikoiskokeet olivat luonteeltaan vaihtelevia, mutta enimmäkseen todella hyväkuntoista ja suhteellisen nopeata tietä.

Tämä kilpailu toi monessa mielessä mukanaan uutta SebaTeamille. Viron kisa oli Axelille ensimmäinen nuottikilpailu kartturi Timo Jaakkolan kanssa. Sen lisäksi kilpailu oli myös ensimmäinen uudelle, Mitsubishi Lancer Evo 10, autolle, jolla olimme kuitenkin ajaneet onnistuneet testit edellisenä viikonloppuna ja siinä mielessä lähtökohdat kisaan olivat hyvät. Heti ensi tunnelma uudesta autosta oli, että se on todella hyvä ajo-ominaisuuksien puolesta ja myös todella nopea.

Perjantaina Axel teki Timon kanssa nuotit ja kisa lähtikin lauantaina Sebateamin osalta hyvin käyntiin. Neljän erikoiskokeen jälkeen ja tauolle saavuttaessa Lindholm piti hallussaan yleiskilpailun yhdeksättä sijaa. Kuljettajien yhteistyö sujui heti alusta alkaen ongelmitta ja nuotti tuli kartturilta täydellisesti. Pätkillä hieman ongelmia tuotti edellä ajavista autoista noussut lumipöly joka haittasi näkyvyyttä.

Viimeisellä, yli 30 km pitkällä erikoiskokeella Sebateam saavutti edellä lähteneen auton jo ennen erikoiskokeen puoliväliä ja lumipölystä johtuen Axel ja Timo eivät päässeet autosta ohi menettäen näin suhteellisen paljon aikaa. Tästä johtuen Sebateamin kuljettjat tippuivat lopputuloksissa yleiskilpailun sijalle 12. Luokassa sijoitus oli yhdeksänneksi nopein.

Vaikeuksista huolimatta kauden ensimmäisestä kisasta jäi hyvä tunnelma, auto toimi todella hyvin ja siitä kuuluu suuri kiitos huoltotiimille. Tuloksista johtuen myös lähtöpaikka seuraavaan kisaan on huomattavasti 33. parempi.

Kilpailun voitti hallitseva Viron mestari Ott Tänak Subaru Imprezalla. Seuraava kilpailu on 30.4-1.5 soralla ajettava Tallinna Ralli, joka on Viron mestaruussarjan toinen osakilpailu.

23.5.2010 - Axel Lindholm viidenneksi nopein kansainvälisessä Tallinna rallissa

Highslide JSSebaTeam starttasi kilpailukauden 2010 toiseen kilpailuunsa, kansainväliseen Tallinna Ralliin perjantaina 21.5.2010. Kisa oli kaksipäiväinen ja perjantaina ajettiin ainoastaan yleisöerikoiskoe Tallinnan keskustassa.

Sää oli koko viikonlopun todella hieno ja näin tapahtuma keräsi todella paljon katsojia. Katsojia oli myös Suomesta useampi bussilastillinen.

Kisan tiestö oli todella vaihtelevaa. Paikoitellen reitti oli todella nopeaa ja hyväkuntoista tietä, kun taas muutamat erikoiskokeet oli viety todella huonokuntoisille metsäautoteille.

Rallin varsinainen kisapäivä, lauantai, lähti osaltamme hyvin käyntiin. Nopeille erikoiskokeille teimme kartturi Timo Jaakkolan kanssa kilpailukykyisiä aikoja, kun taas huonokuntoisilla teillä olimme suhteessa hieman hitaampia. Hyvät ajat nopeilla osuuksilla ja varma ajo hitailla teillä toi meille kuitenkin yleiskilpailun 5. sijan ja olimme näin myös nopein suomalainen kilpailijapari. Kilpailun voitti pari Egon Kaur-Erik Lepikson.

Auto toimi koko kisan ajan moitteettomasti ja tästä on kiittäminen huoltotiimiä, joka oli tehnyt paljon töitä auton kuntoon laittamiseksi ennen kisaa. Säädöt oli haettu kohdilleen ja auto tuntui nyt todella hyvältä.

Seuraava kilpailu on Rally Estonia, joka ajetaan 16.-18.7.

30.5.2010 - Axel Lindholm huippuautolla Suomen MM-ralliin

Highslide JSHeinäkuun viimeisenä viikonloppuna Jyväskylässä ajettavassa Suomen MM-rallissa nähdään kansainvälisten rallitähtien lisäksi myös uusia nuoria kilpailijoita kun esimerkiksi inkoolainen Axel Lindholm, 21, osallistuu huippuautolla elämänsä toiseen MM-ralliin. Kartanlukijaksi nuorelle, mutta silti kokeneelle rallikuljettajalle lukee Viron mestaruussarjassakin Axelia kartturoiva Timo Jaakkola.

Vuosi sitten Lindholm osallistui Suomen MM-ralliin etuvetokalustolla, mutta tänä vuonna alla on nelivetoauto.

Lindholm lähtee Suomen MM-rallin juhlakilpailuun nimittäin ruotsalaista Patrik Flodinia tämän vuoden tuotantoautojen MM-sarjassa ajattavan Uspenskiy Rally Tecnica rallitiimin kilpailukalustolla. Auto on viimeisintä mallia oleva N-ryhmän Subaru Impreza WRX Sti.

Viidenneksi toukokuussa ajetussa Viron rallisarjan toisessa osakilpailussa, Tallinna rallissa, ajanut Lindholm matkaa Suomen sorasirkukseen heinäkuun puolivälissä ajettavan Rally Estonian kautta.

- Tämä on upea mahdollisuus ajaa arvostetussa ammattitiimissä, jonka ruotsalainen kilpailija Patrik Flodin on tällä hetkellä tuotantoautojen MM-sarjan toisella sijalla. Ralliautoni on todellista huippuluokkaa ja myös sen puolesta debyyttikilpailuni nelivetokalustolla tulee olemaan todella haastava ja ennen kaikkea mielenkiintoinen, Lindholm kertoo.

- Kolmipäiväisessä kilpailussa ajetaan monta minulle viime vuodelta tuttua erikoiskoetta, mutta mukana on myös täysin uusia pikataipaleita. Vuosi sitten hain ja myös sain paljon kansainvälistä kilpailukokemusta ja nyt aion hyödyntää sen osallistuessani toiseen MM-ralliini. Tavoitteenani tulee olemaan maalilippu mahdollisimman hyvällä sijalla, Lindholm jatkaa.

Suomen MM-ralli ajetaan perinteiseen tapaan Jyvässeudulla 29-31.7.2010.

18.7.2010 - Axel Lindholm keskeytti ulosajoon Rally Estoniassa

Highslide JS Virossa ajettu kolmipäiväinen kilpailu Rally Estonia päättyi osaltamme ulosajoon lauantain viimeisellä erikoiskokeella. Ulosajossa kilpa-auto kärsi huomattavia vauriota mutta kuljettajat säilyivät täysin ehjänä, joskin pienin henkisin vaurion.

Hienosta kilpailusta oli tässä vaiheessa ajettu jo 150 EK-kilometriä ja olimme yleiskilpailussa sijalla 8. ja luokassamme sijalla 6.

Sekä kilpailun järjestelyt, että kilpailureitti oli todella huippuluokkaa. Kisan tiestö oli todella haastava vaikeine ylityksineen ja korkeista nopeuksista johtuen.

Siinä mielessä kilpailu toimi erittäin hyvänä valmistautumisena ensi viikon loppuna ajettavaan Suomen Neste Oil MM-ralliin, vaikkakin kisa Virossa loppui osaltamme ikävin seurauksin.

Nyt alkaa valmistautuminen Neste Oil Ralliin ja huomenna ajamme kilpailun testin Jyväskylän lähistöllä.

31.7.2010 - Axel Lindholm maalilipulle Suomen MM-rallissa

Highslide JSNeste Oil Rallin kisaviikko lähti osaltamme käyntiin jo edeltävänä sunnuntaina kun ajoimme Subarulla testit Saarijärvellä. Auto ja venäläinen tiimihän olivat molemmat uusia tuttavuuksia, mutta kaikki vaikutti toimivan heti alusta alkaen hyvin.

Torstaina Laajavuoressa kisa lähti käyntiin hieman takkuillen kun kypäräpuhelimet lopettivat toiminnan heti alun hyppyrin jälkeen. Perjantaina kaikki oli kuitenkin taas kunnossa ja ajo alkoi sujua paremmin.

Lankamaan loppupäässä meiltä katosi kuitenkin jarrut ja se hidasti matkantekoa hieman. Ennen Myhinpään erikoiskoetta ilmasimme jarrut kartturin kanssa ja saimme aikarangaistuksen EKn lähdössä. Sitten noin puolivälissä Myhinpäätä ajoin hieman korkealla tilannenopeudella tiukaan oikeaan mutkaan, niillä seurauksilla, että päädyimme ojaan ja tukivarsi vääntyi niin pahasti, että kisa keskeytyi perjantain osalta siihen.

Lauantaina jatkoimme kisaa Superralli säännöllä. Tavoitteena oli ajaa ehjä päivä, EK-kilometrejähän oli pelkästään lauantaina vielä runsaat 160km. Siinä onnistuimmekin ja oli hieno tunne päästä pitkä ja vaikea kisa kuitenkin ''maaliin''.

Suuret kiitokset siitä, että pystyimme kisaan osallistumaan kuuluu kaikille yhteistyökumppaneille ja tukijoille. Lisäksi haluaisin kiittää Uspenskiy Rally Tecnica tiimiä hyvästä huollosta kisan aikana.

19.9.2010 - Axel Lindholm neljäs Viron Mulgi rallin N-ryhmässä!

Highslide JSKuluneena viikonloppuna Seba Team osallistui Viron mestaruussarjan viidenteen osakilpailuun Mulgi Rallyyn, joka ajettiin Viron keskellä sijaitsevan Viljandin kaupungin ympäristössä.

Kisa oli kaksipäiväinen, perjantaina ajettiin kaksi erikoiskoetta, jotka olivat yhteispituudeltaan noin 20 km ja lauantaina sitten 7 erikoiskoetta yhteispituudeltaan noin 70 km.

Teamin kilpa-auto, Mitsubishi Lancer Evo 10, oltiin vasta saatu korjattua ajokuntoiseksi Rally Estoniassa heinäkuussa tapahtuneen ulosajon jälkeen. Huoltotiimi Jari Sopanen, Markus Paananen ja Markus Jalas tekivät todella suuren työn saadakseen auton valmiiksi ajoissa kisaa varten. Kun auto oli saatu peltitöiden ja maalauksen puolesta valmiiksi, tehtiin auton kasaamiseksi reilun viikon ajan todella pitkää päivää. Auto toimikin kisassa moitteettomasti ja tästä suuri kiitos kuuluu huollolle! Kiitokset myös peltityöt tehneelle Jani Laaksoselle ja maalauksen todella nopealla aikataululla tehneelle Antti Hämäläiselle.

Kisa sujui alusta alkaen ajollisesti hieman varovaisesti, tavoitteeksi kisaan oli selkeästi asetettu, että maalilippu olisi nähtävä. Sen lisäksi olosuhteet olivat sateiset, joten erikoiskokeet olivat paikoitellen todella liukkaassa kunnossa. Kisa sujuikin ilman suurempia virheitä ja lopputuloksena oli 5. sija yleiskilpailussa ja 4. sija N-ryhmässä. Kilpailun voiton vei Georg Gross Ford Focus WRCllä ja N-ryhmän voiton otti Egon Kaur Subarulla.