18.1.2009 - Kisakausi avattu Orimattila rallissa

 
 
Kilpailu oli osaltamme valmistautumista 7.2. Mäntsälässä alkavaa F-cupia varten. Ajoimme kilpailun nyt jo vähän kuljettajallekin tutummaksi tulleella Honda Civicillä, jolla kilpailemme myös tänä vuonna F-cupissa. Kartturina kilpailussa toimi Timo Jaakkola.

Olosuhteet kilpailua ajatellen olivat ''talvirallille'' hieman erikoiset koska luntahan reitillä ei juurikaan ollut ja tiet olivat siis täysin sorakelillä.

Paikoittaiset jäälaikut pakottavat kuitenkin ajamaan piikkipyörällä ja näin renkaiden nastojen kuluminen on todella suurta. Onneksi kuitenkin keli oli mukavasti pakkasella, jopa alle -10 asteen, ja näin kilpailu kyettiin yleensäkin ajamaan ja tiet kestivät todella hyvin.

Orimattila ralli oli osaltani siinä mielessä merkittävä kilpailu, että se oli ensimmäinen kisani yleisessä luokassa, ajettuani kaksi edellistä kautta junioreissa. Tämä siis tarkoitti ensinnäkin, että en ollut vielä koskaan startannut ralliin niin pienellä lähtönumerolla kuin nyt, numeronamme oli nimittäin 55. Toisaalta vastus yleisessä luokassa on yleisesti ottaen kovempi.

Kisa alkoi osaltamme suhteellisen varmalla ja tasaisella ajolla. Ajoimme luokkapohjat sekä ensimmäiselle, että toiselle erikoiskokeelle. Auto tuntui alusta alkaen toimivan hyvin ja myös ajo sujui suuremmitta virheittä. Virheetön ajo johtikin siihen, että kilpailun maalissa olimme voittaneet luokkamme, toiseksi sijoittui Andreas Amberg ja kolmanneksi Sami Sundella, kaikilla autoina Honda Civic Type R.

Yleiskilpailussa sijoituksemme olisi ollut 6. ja kaksivetoisten parissa olisimme sijoittuneet kolmanneksi. Kaiken kaikkiaan kilpailu toi kokemusta ja varmuutta etuvetoisella Hondalla ajoon. Tästä on hyvä suunnatta ajatukset kohti F-cupin tulevia kisoja.

Suuri kiitos onnistuneesta kilpailusta kuuluu huoltotiimille, joka syystauon aikana purki auton kokonaan ja suoritti autoon täyshuollon. Honda on nyt todella huippuiskussa kiitos heidän!

Kiitos myös kaikille tukijoille!
Terv. Axel Lindholm


8.2.2009 - F-Cup sarja käynnistyi Mäntsälässä

 
 
Helmikuun ensimmäisenä lauantaina ajetussa Mäntsälän F-cupin avauksessa kurvailtiin ensimmäistä kertaa talvisissa keleissä. Lunta satoi aamupäivästä reilusti ja siksi kilpailun kannalta oli tiedossa haastavat ja vaikeat olosuhteet. Kilpailuun lähdimme kartturi Timo Hantusen kanssa numerolla 30, joka sinänsä oli etu koska tuolloin ajoura on jo puhdistunut ja pito parantunut. Toisaalta korostuu myös ajon kannalta sen merkitys kuinka hyvin onnistuu ajamaan ajourassa, koska sen ulkopuolella pito on todella huono.

Kisa lähtikin sitten ajollisesti käyntiin heikonlaisesti kun heti ensimmäisellä erikoiskokeella oli hieman liikaa yritystä ja tästä johtuen hieman vaikeuksia pysyä urassa. Tuloksena oli yksi pyörähdys ja toisen kerran lumihankeen poistuminen. Tästä kuitenkin selvittiin vahingoitta, mutta sijoituksellisesti kisahan oli tietysti menetetty jo ykkös-EK:n jälkeen. 2,4 ja 5 erikoiskokeilla ajoimme ehjät suoritukset tuloksena suhteellisen hyvät pätkäajat, mutta kolmannella erikoiskokeella menetimme ajovirheestä johtuen lisää aikaa. Tuloksena oli yleiskilpailun 29. sija, mikä tietysti ei ollut niinkään tyydyttävä, mutta toisaalta kaikkien virheiden jälkeen oli kuitenkin hyvä, että pääsimme maaliin asti.

Lopputulokset Kiinteistömaailma ralli, Mäntsälä, F-ryhmä, luokka 2, top-5:
1. Timo Jaakonsaari & Risto Pasanen, VW 19 Golf GTI 16V, 39:41,3
2. Tero Salminen & Pasi Törmä, Volvo 240, +04,5sec
3. Olli Lavikainen & Joni Kohtaniemi, Volvo 240, +05,5sec
4. Mikko Kauppinen & Jani Salo, BMW M3, +25,0sec
5. Matti Nikander & Mikko Kukkonen, BMW M3, +30,0sec
---
29. Axel Lindholm & Timo Hantunen, Honda Civic Type-R, +1.29,9sec

21.2.2009 - Perinteikäs ja Sebateamille menestyksekäs Hankiralli

 
Viime lauantaina ajettiin Nummelan ympäristössä perinteikäs Hankiralli. Hankiralli on rallikilpailujen keskuudessa harvinaisuus; harvoin ajetaan rallikilpailuja niinkin lähellä pääkaupunkiseutua. Kilpailu ajettiin hienossa talvikelissä, tiet olivat todella hyvässä kunnossa, tosin lumen vähyydestä johtuen penkkoja ei tienvarsilla ollut. Hienot kelit olivat houkutelleet rallireitille myös paljon katsojia, oli mukava nähdä niinkin paljon ihmisiä pätkillä seuraamassa kisaa.

Kilpailuna Hankiralli oli suhteellisen lyhyt, noin 20 kilometriä, ja sehän tiesi, että kisassa ei olisi varaa pienimpäänkään virheeseen jos mielii sijoittua. Kilpailu koostui neljästä erikoiskokeesta. Tiet olivat luonteelta suhteellisen vauhdikkaita ja vaikka yllättäviä paikkoja ei reitillä juurikaan ollut, nopeudet kasvoivat paikoitellen niin koviksi, että tämä toi mukanaan haasteita ajamiseen.

Suorituksen kannalta ralli lähti käyntiin hyvin, heti ensimmäisellä erikoiskokeella ajo tuntui sujuvan ja loppua kohden pystyimme vielä hieman kiristämään vauhtia. Tuloksena luokkavoitto ja yleiskilpailun 5. sija. Tämä oli todella tyydyttävä tulos Mäntsälän F-cupin jälkeen, jossa kilpailu epäonnistui ajovirheiden takia. Hankiralli toimikin näin hyvänä testikisana ja tästä on nyt hyvä jatkaa ensi viikonloppuna ajettavaan F-cupin toiseen osakilpailuun Kiikoisiin.

28.2.2009 - Ulosajot pilasivat Axel Lindholmin Volkswagen rallin

 
 
F-cupin toinen osakilpailu, Volkswagen ralli, ajettiin Sastamalan ympäristössä viime lauantaina todella hienossa talvikelissä. Rallissa oli todella runsas osanotto, koko kilpailuun lähti lähemmäs 230 autokuntaa, joista noin 80 oli yleiseen luokkaan osallistuvia. F-cupin suosio on tällä kaudella ollut todella suuri ja sarja on kerännyt paljon huomiota harrastajien keskuudessa. F-cup on osanottajan määrän perusteella suomen suosituin rallisarja ja kalusto kilpailuissa on todella monipuolista ja houkuttelee paikalle todella paljon katsojia. Volkswagen Ralli ei tältä osin myöskään ollut poikkeus, pätkien varrella oli todella runsain joukoin ihmisiä rallia seuraamassa.

Ja nähtävää katsojille varmasti riitti, sillä tiet Tampereen seudulla sijaitsevassa Sastamalan kunnassa olivat todella hienoja, sisältäen paljon ylityksiä ja korkeuseroja. Reitti oli pääosin suhteellisen isoa tietä, mutta esimerkiksi ykkös-EK loppu oli todella pientä ja tiukasti kääntyvää ränniä, joten tältä osin reitti oli myöskin todella monipuolin ja ehdottoman haastava kuljettajan näkökulmasta. Kilpailu koostui 5 erikoiskokeesta, yhteispituudeltaan 66 kilometriä.

Osaltamme olin kilpailuun laittanut tavoitteeksi ehjän ja virheettömän ajon tuoman hyvän sijoituksen, tältä osin en kuitenkaan tavoitteeseen yltänyt koska nelos-Eklla sorruin ajovirheeseen, jonka seurauksena päädyimme hankeen ja sieltä irtipääseminen kesti aikansa. Toki siinä vaiheessa ei enää kirettä ollut koska jo yksikin ajovirhe lyhyen kilpailun aikana torpedoi mahdollisuudet sijoittua. Pääsimme kuitenkin jatkamaan ja auto ei kärsinyt tapauksessa vaurioita, mutta tapahtuneen jälkeen ajo ei enää oikein sujunut, keskittyminen herpaantui ja viidennellä erikoiskokeella hanki kutsui uudelleen, tällä kerralla niin, että tielle takaisin pääseminen kesti kauemmin ja vaati paljon nostoväkeä. Tämän toinen ulosajo oli kyllä harmillinen ja tapahtui ajattelemattomuuttani, olihan kisa jo nelos-ekn tapahtumien jälkeen menetetty ja järkevää olisi ollut kurvailla loput kilometrit ehjästi maaliin.

Kokonaisuudessa kilpailu epäonnistui, mutta toisaaltahan olisi aina hyvä koittaa löytää jotain positiivista myös silloin kun kaikki ei mene aivan nappiin. Kilpailun alku ei ollut aivan niin synkkä kuin kaksi viimeistä erikoiskoetta oli. Heti ensimmäisellä erikoiskokeella autoon oli hyvä tuntuma, kun huoltotiimi oli virittänyt tasauspyörästön lukon uuteen uskoon ja tästä johtuen auto eteni todella hyvin ja tuntui helpolta ajaa. Ensimmäisellä erikoiskokeella tosin hävisimme aikaa sen loppupää pikkutiellä, jossa ajoin hieman varoen. Toisella ja kolmannella erikoiskokeella olimme kuitenkin pätkäsijoituksissa molemmilla 8., nostaen sijoitustamme yleiskilpailun 15. Lopussa kuitenkin, kuten kerroin, edessä oli keskeytys.

Nyt täytyy vain koittaa analysoida virheet, oppia niistä ja suunnata katse kohti talvikauden viimeistä F-cupin osakilpailua Jyväskylässä 14.3.

Lopputulokset Volkswagen F-Cup, Sastamala
1. Jukka Korhonen & Matti Pitkänen, Toyota Corolla GT, 40:37,6
2. Joonas Kolehmainen & Noora Saarinen, +3,0sek
3. Olli Lavikainen & Joni Kohtaniemi, Volvo 240, +17,9sek
---
kesk. Axel Lindholm, Honda Civic Type-R, ulosajo

15.3.2009 - Axel Lindholmin talvikausi päättyi vaihtestovikaan

 
 
Talvikauden päätökseen lähdin hyvillä mielein, olihan Jyväskylän F-cupin osakilpailussa legendaarinen tiestö ja Ek-kilometrejä yli 100. Talvikauden F-cupin osakilpailut olivat aikaisemmin mennyt ajovirheistä johtuen hieman heikosti ja siksi olikin ennenkaikkea tavoitteena tehdä ehjä suoritus.

Kisa jäi osaltamme kuitenkin valitettavasti lyhyeksi kun se katkesi toisella erikoiskokeella vaihteistovikaan. Hondan perävälitys sanoi sopimuksen irti ja meno loppui siihen. Kisa oli alkanut osaltamme ykkös-Ekn seitsemännellä sijalla, jääden 5,4 sekuntia pohjat ajaneesta Jukka Korhosesta.

Valitettavasti tulos jäi siis saamatta, mutta nyt on vain suunnattava katse kohti kesän soraralleja. Seuraavan kerran F-cupin merkeissä ajetaan 16.5. Uudessa Kaupungissa.

Lopputulokset Jyväskylän Talviralli
1. Jukka Korhonen & Matti Pitkänen, Toyota Corolla GT, 1:01:31,9
2. Jere Rekola & Jyrki Salonius, Mercedes 190 2,3, +0,4sek
3. Jouko Karhumäki & Juha Pöllönen, VW Golf GTI 16V 2.0, +29,4sek
---
kesk. Axel Lindholm, Honda Civic Type-R, vaihteiston rikkoontuminen

17.5.2009 - Axel Lindholm avasi ralliautoilun kesäkautensa Uudenkaupungin F-Cupista

 
Keli Uusikaupungissa oli mitä parhain, aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja lämmintä riitti näin myös auton ohjaamossa aivan riittämiin. Uusikaupungissa on tunnetusti todella hieno reitti, mutta myös ajollisesti erittäin vaativa. Paikoittain luonneton ja äkkiväärä tiestö on kuljettajille erittäin haastava.

Kisa ei kuitenkaan sujunut suunnitelmien mukaisesti, vaan sorruin jälleen kerran liian moneen ajovirheeseen. Tällaiseen kilpailuun kun ei mahtuisi edes yhtä virhettä, jos mielii tulla maaliin hyvillä sijoituksilla. Vauhti oli ajoittain kohdallaan, siitä kertoi 6. erikoiskokeella ajettu pohja-aika, joka oli ensimmäinen pohja-aikani yleisessä luokassa. Tämä oli kuitenkin laiha lohtu kun ajovirheet maksoivat ajassa useamman minuutin, ja näin sijoituksemme maalissa oli vasta 26.

Suuri kiitos siitä, että ylipäätänsä pääsimme maaliin kuluu huoltotiimille, joka laittoi auton 20 minuutin huollossa täysin kuntoon, sen jälkeen kun olin kolhinut auton oikeaa etukulmaan pahasti 4. erikoiskokeella.

Kesäkausi jatkuu ensi viikonloppuna 23.5 Teijo-Talo rallissa, Salossa.

Lopputulokset Uusikaupunki F-Cup
1. Mika Rantasalo & Sami Peltola, Opel Kadett E GSi 16v, 41:19,9
2. Jere Rekola & Jyrki Salonius, Mercedes 190 2,3, +2,9sek
3. Olli Lavikainen & Mikael Korhonen, Volvo 240, +12,0sek
---
26. Axel Lindholm & Timo Jaakkola, Honda Civic Type-R, +2:14,5sek

23.5.2009 - Sebateam menestyksen makuun Salon Teijo-Talot rallissa

 
Kesäkauden toisen rallikilpailun, Teijo-Talo rallin, ajoimme kartturi Timo Jaakkolan kanssa Perniön ja Salon seudulla. Kilpailussa oli 6 erikoiskoetta ja yhteensä 67 Ek-kilometriä.

Teijo-Talo ralli oli Historic Rally Trophyn osakilpailu, joten Hondalla starttasimme lisäluokissa numerolla 143.

Keli kilpailupäivänä oli hieman sateinen, josta johtuen reitti oli paikoittain urainen, varsinkin 4. Ek:lla oli tie mennyt todella pahasti rikki ja runsaasti kiviä oli kaivautunut esiin ajouralle.

Meiltä särkyikin siinä oikea eturengas, mutta onneksi rengas tyhjeni vasta erikoiskokeen maalissa. Näin emme menettänyt ollenkaan aikaa, vaan vaihdoimme rikkonaisen renkaan ripeästi Timon kanssa, heti siirtymätaipaleen alussa.

Kisa oli etuvetoluokassa tiukka ja ratkesikin vasta viimeisellä erikoiskokeella meidän hyväksi, tuloksena luokkavoitto ja yleiskilpailun 4. sija. Toiseksi etuvetoluokassa sijoittui Veli-Pekka Vaara Honda Civic Type R:llä. Yleiskilpailun voitti Jarmo Mikkonen Mitsubishi Lancerilla.

Seuraava kilpailu on Valkeakosken SM ralli, jossa kartanlukijana toimii Timo Hantunen.

Lopputulokset Teijo-Talo ralli
, Salo: Luokka 16, top-2:
1 Axel Lindholm & Timo Jaakkola, Honda Civic Type-R, 40:24,3
2. Ville-Pekka Vaara & Roope Viitanen, Honda Civic Type R, +38,2sek

8.6.2009 - Axel Lindholmille keskeytys Maxell iltarallista

Viime lauantaina starttasimme Timo Jaakkolan kanssa Nummelan seudulla Maxell Iltaralliin. Jo nimestä ’Iltaralli’ voi päätellä, että kysessä ei ollut perinteisen aikataulun mukainen kisa vaan lähtö oli vasta viiden aikaan iltapäivällä ja maaliin oli määrä saapua vasta noin kello 22. Reitti koostui seitsemästä erikoiskokeesta, yhteispituudeltaan hieman alle 60 km.

Kisa oli heti alusta alkaen hyvin tiukka ja kilpailun tauolla, 4. ajetun erikoiskokeen jälkeen olimme luokkajohdossa ja yleiskilpailun 5. sijalla ainoastaan muutaman sekunnin 4. Sijasta. Tauon jälkeen seurasi 13 km pitkä 5. erikoiskoe, jolla ajoimme 2. nopeimman ajan ja nousimme yleiskisan 3. sijalle Juha Järvisen keskeytettyä Mitsubishi Lancerillaan.

6. Erikoiskokeella kisamme kuitenkin loppui lyhyeen, erikoiskokeen puolivälissä nypyn jälkeen kääntyvä mutkaan ajoin aivan liian suurella tilannenopeudella ja seurauksena suistuimme tieltä. Näin meidän osalta hyvin alkanut kisa päättyi keskeytykseen. Tilanteeseen nähden auto kärsi kuitenkin suhteellisen lievät vauriot, rytäkässä vääntyi vasen tukivarsi ja vasen puoli kärsi myös peltivaurioita.

Lopputulokset Maxell iltaralli, luokka-7:
1. Antti Aaltonen & Joni Koponen, Honda Civic Type-R, 30:49,1
2. Lasse Laine & Jouni Laine, Honda Integra Type-R, +1:24,4sek
---
kesk. Axel Lindholm & Timo Jaakkola, Honda Civic Type-R, ulosajo

3.8.2009 - Axel Lindholmille runsaasti kokemusta Suomen MM-rallista - Iskunvaimenninrikko pudotti nuoren autourheilijan palkintosijoilta

 
Nuori inkoolainen autourheilija Axel Lindholm teki MM-debyyttinsä sorateiden Grand Prixissa eli Suomen MM-rallissa. Honda Civic Type-R ralliautolla huippukokeneen kartanlukijansa Timo Hantusen kanssa kolmipäiväisessä kilpailukauden kohokohdassa ajanut toisen polven autourheilija sai runsaasti arvokasta kansainvälistä kilpailukokemusta vaikkakin menetti palkintosijat lauantaina keskeytykseen johtaneessa iskuvaimenninrikossa.

Sunnuntaina Superrallisäännön turvin kilpailua jatkanut Sebateamin kuljettajakaksikko ajoi ehjät erikoiskokeet ylittäen maalilavan lopulta luokkansa seitsemänneksi nopeimpana. Ilman lauantaista keskeytystä Lindholm olisi taistellut palkintokorokkeen korkeimmasta sijasta.

– Ensiksi täytyy kiittää kartanlukijaani Timo Hantusta, jolle Jyväskylän ympäristössä ajettu MM-ralli oli jo 31. Hänen kokemus niin nuotituksessa kuin itse kilpailussa auttoi minua paljon. Tämän huomasi varsinkin kun ajoimme kilpailuvauhtia vuoristoratamaiset erikoiskokeet lävitse ja valitsin ajolinjat niin kuin nuotitusvaiheessa hänen kanssaan olimme suunnitelleet, Lindholm kertoo.

– Yhtä Mökkiperän erikoiskokeella tapahtunutta ajovirhettä lukuun ottamatta olen tyytyväinen perjantain kilpailupäivään. Lauantaina luokkamme hopeasijalla jatkunut kilvanajo päättyi kuitenkin iltapäivällä Himoksen erikoiskokeella sattuneeseen iskunvaimenninrikkoon. 25 aikasakkominuutin turvin jatkoimme kilpailua sunnuntaina, mutta sakkominuuttien seurauksena emme palkintosijoista pystyneet enää ajamaan. Vaikka kilpailu oli meille vaikea, oli se kokemuksena todella hyvä ja opettavainen, Lindholm jatkaa.

Iso käsi huoltotiimille ja yhteistyökumppaneille

Ralliautoilu on muutakin kuin pelkkää kilvanajoa erikoiskokeilla. Kilpailujen lopputulokseen vaikuttaa usea osa-alue tekniikasta huoltohenkilöihin ja yhteistyökumppaneiden panostuksesta kuljettajan toimenpiteisiin saakka. Axel Lindholm haluaakin kiittää niin Sebateamin huoltohenkilöstöä kuin yhteistyökumppaneitaan erinomaisesta panoksesta.

– Ensimmäisen kilpailupäivän päätteeksi huoltotiimimme vaihtoi rikkoontuneen vaihdelaatikon vain 22 minuutissa. Tämä oli huikea osoitus huoltotiimimme ammattitaidosta. Myös erittäin suuressa roolissa olleet yhteistyökumppanit saavat varaamattoman kiitoksemme, koska ilman heidän panostaan en ralliharrastukseni ensimmäisessä MM-rallissa olisi kilpaa ajanut, Lindholm kiittelee.

15.8.2009 - Porin F-Cup osoitti vaativuutensa Axel Lindholmille

Viime lauantaina starttasimme kartturi Timo Jaakkolan kanssa Porin seudulla ajettuun Autoluojus Ralliin, joka oli F-cupin osakilpailu. Kilpailu koostui viidestä erikoiskokeesta, yhteispituudeltaan noin 60 EK-kilometriä. Keli oli todella hyvä, aurinkoa ja lämpöä riitti.

Kilpailu osoittautui kuitenkin todella vaikeaksi, tiet Porissa olivat todella vauhdikkaita mutta myös vaihtelevia, välillä mentiin aivan auton levyistä ja todella hidasta reittiä pitkin. Heti ensimmäisellä erikoiskokeella ajoin risteyksen pitkäksi, jossa menetimme paljon aikaa. Tämän jälkeen en oikein saanut ajorytmistä kiinni ja vaikka vauhti hieman parani 3-4 erikoiskokeella, en yksinkertaisesti saanut ajoa oikein sujumaan ja vauhti ei vaan riittänyt aivan terävimpään kärkeen. Lopputuloksissa olimme yleiskilpailun 13. Ja luokan 9.

Seuraava kilpailu on F-cupin viimeinen osakilpailu Heinolassa 12.9.