Sebateam in English Sebateamin kotisivut Suomeksi  
NaviLeft Tuoreimmat uutisemme Sebastian Lindholm Emil Lindholm Axel Lindholm Kilpailukalustomme Parhaimmat rallikuvamme TV-tuotantoamme Elämykselliset asiakastilaisuutemme Kumppaneitamme Ota yhteyttä ja kannusta meitä NaviRight
TableTop
 
Tuoreimmat uutisemme
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
31.7.2018 - Emil Lindholmin tapahtumarikkaalle MM-rallille hieno päätös

Maltillisin tavoittein ja silti luottavaisin mielin monipuolisen autourheilu-uransa ensimmäiseen nelivetoautolla ajettavaan MM-ralliinsa startannut Emil Lindholm joutui karvaasti pettymään kun ensiksi spinnaus ja rengasrikko pudottivat GRX-tiimin Skodalla ajaneen kaksikon ulos WRC2-luokan kärkitaistelusta. Sitten seuraavan kilpailupäivän ensimmäisellä Päijälän erikoiskokeella Lindholm ja Korhonen sortuivat ulosajoon pikataipaleen viimeisessä mutkassa ja näin odotetuin kilpailupäivä jäi armotta kesken. Silti viimeisenä kilpailupäivänä Ralli2 -säännön turvin kilpailua jatkanut kaksikko nappasi kaksi hyvää erikoiskoeaikaa ja ylitti maalikorokkeen WRC2-luokan yhdenneksitoista nopeimpana autokuntana.


Suomen MM-rallin WRC2-luokan taso oli tänä vuonna äärimmäisen kova. Lindholmin tavoite oli ajaa ehjä ja virheetön kilpailu sekä olla maalissa viiden parhaimman joukossa. Kuitenkin GTX-teamin kaksikon ralli sai pahimman mahdollisen alun kun vain noin kilometri päivän avauserikoiskokeen lähdöstä Lindholm pyörähti, jonka seurauksena Skodan keula jäi tukevasti sisämutkan ojaan kiinni.

- Se oli sellainen keventävä nyppylän yli kaartuva vasen, jossa auton perä lähti todella nopeasti alta. En ehtinyt reagoida vastaohjauksella, joten pyörähdimme ja automme kaula putosi sisämutkan ojaan. Kesti kauan ennen kuin pääsimme jatkamaan matkaa, Lindholm aloitti.

Lindholm ja Korhonen menetti tilanteessa lähes kolme minuuttia aikaa, mutta se ei lannistanut nuorta suomalaiskuljettajaa.

- Ajattelin, että edessä on pitkä ralli, jossa kenelle tahansa voi sattua vielä mitä tahansa. En antanut periksi vaan jatkoimme samaa vauhtia. Sitten Ässämäki 2:lla noin 700 metriä lähdöstä suoralla tiellä vasen takarengas puhkesi täysin varoittamatta. Ajoimme 15 km kilometriä tyhjällä renkaalla ja siinä kärki karkasi lopullisesti. Kuin pisteenä iin päälle osuin sitten vielä päivän viimeisellä EK:lla Harjulla sisämutkan tolppaan ja taas tuli tappiota minuutti lisää.

Murheellisen ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen asiat muuttuvat vielä synkemmiksi

Toinen kilpailupäivä sai pahimman mahdollisen alun kun Lindholmin Skoda kierähti EK:n viimeisessä mutkassa katolleen. Paikalla ei ollut yleisöä auttamassa autoa takaisin tielle, joten ralli oli jätettävä kesken.

- Se oli oma virhe. Jarrutin helppoon mutkaan hieman liian myöhään, auto ajautui linjalta ulos ja kaatui hiljaisesta vauhdista syvään ojaan katolleen, Lindholm kertasi tilannetta ja jatkaa - Ennakkoon odotin lauantaita todella paljon, mutta minkäs teet.

Sunnuntaina maalilipulle

Lindholmin ja Korhosen vaiherikas Suomen MM-ralli päättyi rallin maaliin ja kahteen hyvään erikoiskoeaikaan. Rallin viimeisenä kilpailupäivänä Lindholm kellotti aamun kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle WRC2-luokassa neljänneksi ja viidenneksi nopeimmat ajat, ja kun samat erikoiskokeet ajettiin päivällä uudelleen, Lindholm kellotti molemmille pätkille ryhmänsä toiseksi nopeimmat ajat.

- Viimeinen kilpailupäivä ja sen neljä erikoiskoetta olivat meille onnistuineita; Ajoimme päivän ensimmäisen lenkin varovasti, koska päivän molemmat erikoiskokeet, Laukaa ja Ruuhimäki, olivat uusia minulle. Tarkastimme, että nuottimme ovat paikoillaan.

- Toisella ajokerralla nostimme vauhtiamme, mutta edelleenkään emme ottaneet mitään riskejä. Kalle (Rovanperä) meni tänään todella kovaa, mutta hänellä oli hyvä syy siihen.

Lindholm toi GRX-tiimin Skodan maaliin, mutta ei sillä tavalla, kun hän olisi halunnut sen Jyväskylän Paviljongille tuoda.

- Rallin ensimmäisellä EK:lla perjantaina Moksissa tapahtunut ajovirhe vei vain liikaa aikaa. Kun siihen lisätään nämä meidän muut seikkailut, pari rengasrikkoa ja Päijälässä tapahtunut kaato, niin tilanne on tämä. Tulos (sija 11) ei sinänsä harmita. Se harmittaa, että jouduin lauantaina keskeyttämään ja en päässyt ajamaan päivän erikoiskokeilla, joista saatu kokemus olisi ollut tärkeätä.

- Mutta, ei näistä pidä lannistua. Saimme mukaamme paljon tietoa ja kokemusta. Näimme, että vauhtimme on hyvällä tasolla ja tiedämme myös sen, että osaamme ajaa rallia myös maaliin asti. Se suoritus ei valitettavasti osunut tähän kilpailuun, mutta tulevaisuudessa niin tulee tapahtumaan.

Seuraavaksi Lindholm ja Korhonen suuntaavat katseensa ralli SM-sarjan toiseksi viimeiseen osakilpailuun Enset SM-ralliin, joka kilpaillaan elo-syyskuun vaihteessa Sastamalassa.

- Sieltä kausi jatkuu jälleen uudella yrityksellä, Lindholm lupaa.

Suomen MM-ralli, WRC2-luokan lopputulokset:
1. Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen (FIN) Skoda Fabia R5 2:45:18,4
2. Jari Huttunen – Antti Linnaketo (FIN) Hyundai i20 R5 +1:06,8sek
3. Gus Greensmith – Craig Parry (GBR) Ford Fiesta R5 +1:28,1sek
---
11. Emil Lindholm – Markus Korhonen (FIN) Skoda Fabia R5 +1:00:34,0sek
 
     
 
Sebateamin kotisivut on toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - www.mediaguru.fi